تاثیر مهار آب‌های حوضه دجله و فرات بر چالش های آبی کشور
تاثیر مهار آب‌های حوضه دجله و فرات بر چالش های آبی کشور

در ابتداي اين جلسه سيد محمد شفيعي، مدير كل دفتر آموزش مركز پژوهشهاي توسعه و آينده‌نگري در خصوص اين نشست گفت: با توجه به موقعيت ويژه جغرافيايي كشور در كمربند خشك و نيم خشك جهان و همچنين روند جهاني تغييرات اقليمي و كاهش منابع آب در دسترس، ضرورت توجه به موضوعات به عنوان يكي از موضوعات كليدي شناخته مي شود.

وي در ادامه افزود: اين اهميت زماني دو چندان مي شود كه اين منبع به عنوان پيشران اثرگذار بر ساير فعاليت ها مانند جمعيت، سكونت و فعاليت مي باشد.

در همين خصوص شفيعي به اين بحث اشاره كرد و گفت: عدم مديريت صحيح ملي و فرا ملي در همكنش با عوامل طبيعي باعث ايجاد چالش هاي انساني و مخاطرات طبيعي مي شود.

در ادامه اين نشست ابراهيمي خوسفي، عضو هيئت علمي دانشگاه يزد به بررسي تاثيرات منطقه اي برنامه هاي مهار آب كشور هاي همسايه در حوضه هاي مشترك مرزي اشاره كرد.

ابراهيمي خوسفي به مهار آبهاي حوضه دجله و فرات كه يك تهديد اكوسيستم خليج فارس محسوب مي شود اشاره كرد و گفت: تالاب هاي منطقه ميان رودان قبل از خشك شدن به عنوان يك سيستم تصفيه آب طبيعي براي آب رودخانه هاي فرات و دجله عمل مي كردند و در واقع نقش فيلتر كردن آب قبل از تخليه به خليج فارس را بر عهده داشتند.

وي در خصوص راهبردها و سياست هاي سند ملي آمايش سرزمين اشاره كرد و گفت: بستر سازي و رايزني جهت عقد پيمان هاي سياسي و اقتصادي، امنيتي، فرهنگي و محيط زيستي با كشورهاي همسايه، منطقه و كشور هاي ذي نفع در حوضه هاي آبريز مشترك و همچنين فعال سازي ديپلماسي آب در صفحه هاي مشترك آبريز مرزي با اولويت حوضه هاي مشترك مرزهاي شرق و غرب، انعقاد و پيمان هاي منطقه اي محيط زيستي به ويژه براي مهار و كنترل كانون هاي گرد وغبار كه تنها چند مورد از اين سياست ها مي باشد اشاره نمود.

در ادامه محمد همت، عضو هيئت علمي دانشگاه و مسئول مركز راهبردي آب، انرژي و محيط زيست، با نگاهي به مسائل كلان آب كشور گفت: از مسائلي كه ميتوان به ضعف و عدم حل شدن اين موضوعات اشاره كرد، عدم به كار گيري فناوري ها و دانش روز در بخش آب، عدم حكمراني مطلوب براي مديريت بهم پيوسته و بهره برداري اصولي از منابع آب كشور، مشكلات در تاسيسات آبي كشور، عدم رويكرد اقتصادي آب، برداشت و استحصال بي رويه آب از منابع زير زميني مي باشد.

در ادامه نشست نيز چند تن از متخصصين و حاضرين در جلسه به بيان ديدگاه هاي كارشناسانه و فني خود پرداختند.

دريافت لينك

 
 
 

شنبه 03 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.