نشست علمی «پژوهش مسئله­‌محور و راهبردگرا» برگزار شد
نشست علمی «پژوهش مسئله­‌محور و راهبردگرا» برگزار شد

به گزارش خبرنگارگروه دانشگاه خبرگزاري آنا، هفتادمين نشست علمي _ تخصصي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري امروز با عنوان «پژوهش مسئله‌محور و راهبردگرا» (شامل اصول‌ها، روش‌ها و چالش‌ها) با مديريت علمي محمدتقي دشتي، عضو هيئت علمي و رئيس مركز پژوهشي مبنا، با مشاركت فعال نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي، مراكز پژوهشي، دانشگاهي، انديشكده‌ها، فعالان و تصميم‌سازان كشور به‌صورت ويدئو كنفرانس (وبينار) برگزار شد.

محمدتقي دشتي، عضو هيئت علمي و رئيس مركز پژوهشي مبنا بيان كرد: تنها ۱۲ درصد پژوهش‌ها مسئله‌محور هستند، درحالي‌كه مي‌بايست ۸۰ درصد آن‌ها مسئله‌محور و ۲۰ درصد بنيادي و نظري باشند. براي مثال در علوم پزشكي، يك پژوهشگر ممكن است روي اثرات دارو و يا تاريخ طب در قالب بنيادي تحقيق كند و پژوهشگر ديگري آزمايشگاه داشته باشد و شرايط بيمار را سنجش و بررسي كند و نتيجه را براي درمان و تجويز به پزشك ارسال كند. بنابراين در حال حاضر نياز است پژوهشگر در قالب گروه يا فردي توانايي انجام تمامي اين مراحل تا تجويز نسخه را داشته باشد كه اين كار با روش SPM قابل تحقق است.

وي خاطر نشان كرد: جديداً روش ديگري در دنيا ارائه شده به‌نام PDIA كه مي‌توان آن را به بيمارستان تشبيه كرد. اين فرآيند به نوعي است كه بيمار را بستري و تحت‌نظر مي‌گيرد تا بهبودي كامل حاصل شود.

رئيس مركز پژوهشي مبنا با اشاره به اينكه چرا پژوهش‌هاي ما حلال مسائل نيستند، بيان كرد: عدم اتصال نهاد علم به صنعت و پژوهش به اجرا؛ (از انتخاب موضوع پژوهش گرفته تا شناسايي مسائل، انجام مراحل پژوهش تا حل مساله) موجب مسئله‌محور نبودن پژوهش‌ها شده است. دو روش براي اين كار وجود دارد كه بايد مراكز پژوهشي اتخاذ كنند تا امكان اثربخشي و اجرايي‌سازي پژوهش فراهم باشد؛ روش اول «روش SPM»: به معناي مسئله‌محور راهبردگرا است و روش دوم «روش PDIA»: انطباق مداوم مسئله‌محور نام دارد.

در ادامه نشست نيز تعدادي از متخصصين و حاضرين در جلسه نظرات و سوالات خود را مطرح كردند.

در خاتمهسيدمحمد شفيعي، مديركل دفتر آموزشمركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري ضمن تشكر از حضور و استقبال كم‌نظير مخاطبين سراسر كشور در اين نشست بيان كرد:اين مركز با برگزاري سلسله نشست‌هاي علمي-تخصصي به‌دنبال فراهم ساختن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحب‌نظران، برقراري ارتباط علمي با دانشگاه‌ها، مراكز پژوهشي دستگاه‌هاي اجرايي و انديشگاهي و دريافت ديدگاه‌هاي متنوع صاحب‌نظران به‌عنوان بازوي فكري سازمان برنامه و بودجه كشور است تابتوانيم خروجي‌ها و بازخوردهاي مناسبي از اين بحث‌هاي منظم هفتگي براي سياست‌گذاران و تدوين‌گران به‌دست آوريم.

دريافت لينك


جمعه 26 فروردین 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.