گزارش بررسی برنامه ‏های تولید و اشتغال ذیل تبصره 18 قوانین بودجه‏ سنواتی با تأکید بر لایحه بودجه سال 1402 کل کشور منتشر شد
گزارش بررسی برنامه ‏های تولید و اشتغال ذیل تبصره 18 قوانین بودجه‏ سنواتی با تأکید بر لایحه بودجه سال 1402 کل کشور منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش پژوهشی " بررسی برنامه‏ های تولید و اشتغال ذیل تبصره 18 قوانین بودجه‏ سنواتی با تأکید بر لایحه بودجه سال 1402 کل کشور" منتشر شد.

 

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: در سال 1396 حمایت از اشتغال و از سال 1397 به این‌سو حمایت از تولید و اشتغال همواره یکی از موضوعات اصلی قوانین بودجه‌ سنواتی- تبصره (18)- بوده است. بررسی عملکرد تبصره‌ مزبور طی دوره مورد اشاره حاکی از آن است که علاوه بر کاستی‌های حوزه برنامه‌ریزی مانند کم‌توجهی به سیاست‌های اصلی ازجمله ثبات اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب‌وکار، ارتقای رقابت‌پذیری و بهره‌وری و زنجیره‌های تأمین داخلی و بین‌المللی، تغییرات مداوم مجری آن بدون توجه به الزامات اشتغالزایی توسط قانون‌گذار- در کنار اجرای ناقص قوانین و مقررات مربوطه و نظارت ضعیف به دلیل کاستی‌های نظام آمار و اطلاعات بازار کار، از مهم‌ترین دلایل تحقق نیافتن اهداف سیاست‌گذاری بوده است.

در لایحه بودجه سال 1402 کل کشور همانند سال‌های گذشته موضوع حمایت از تولید و اشتغال در تبصره (18) مورد توجه قرار گرفته است. از مهم‌ترین نکات برجسته و مثبت این تبصره نسبت به سال‌های پیشین می‌توان به موضوعات «بهم‌رسانی عرضه و تقاضای مهارت» و «ایجاد و تکمیل نظام جامع اطلاعات بازار کار» اشاره کرد.

 

گفتنی است، این گزارش در 64 صفحه و با همت جمال کاکائی، منصور گنجی و با نظارت علمی محمد جواد محسنی نیا تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقمندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل گزارش


چهارشنبه 30 فروردین 1402 (1 سال قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.