چارچوب همکاری برنامه پنج ساله مشترک سازمان ملل متحد با ایران بررسی شد
چارچوب همکاری برنامه پنج ساله مشترک سازمان ملل متحد با ایران بررسی شد

چارچوب همکاری برنامه پنج ساله مشترک سازمان ملل متحد با ایران (2023-2027) در نشست شورای پژوهش مرکز بحث و بررسی شد.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز، شورای پژوهشی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری نشستی را با عنوان " چارچوب همکاری برنامه پنج ساله مشترک سازمان ملل متحد با ایران " که در سایت سازمان ملل متحد منتشر شده است با ارائه دکتر حسین پور؛ مدير كل دفتر امور ارتباط با مراكز علمي و پژوهش خارجي و سازمان هاي بين المللي برگزار کرد.

در این نشست علی حسین پور؛ مدير كل دفتر امور ارتباط با مراكز علمي و پژوهش خارجي و سازمان هاي بين المللي به عنوان ارائه دهنده به مباحثی در خصوص اولویت های  پنج گانهUNSDCF   که شامل؛ رشد اقتصادی و تاب آوری اجتماعی، سلامت و بهداشت عمومی، کاهش خطر بلایا و مدیریت آن و اثرات مصرف مواد مخدر پرداخت.

وی افزود: اهداف رشد اقتصادی و تاب آوری اجتماعی زمانی میسر می شود که در حوزه های تقویت طرح ها و برنامه های توسعه ای، ارتقاء و توسعه سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی از طریق بهبود دسترسی و نیز تقویت و ایجاد چارچوب های توسعه ای و پیاده سازی یکپارچه و پایدار آن، شاخص های نظام توسعه و اقتصاد ایران بهبود پیدا کند.

وی همچنین ادامه داد: گزارش جهانی 2023 بنیاد هریتیج، شاخص آزادی اقتصادی ایران در بخش پرداخت های دولت و مالیات نسبتا وضعیت مطلوبی دارد. ولی در بخش سرمایه گذاری باید برنامه های مناسبی را در جهت رشد کشور داشته باشیم.

 در ادامه این نشست مدير كل دفتر امور ارتباط با مراكز علمي و پژوهش خارجي و سازمان هاي بين المللي ادامه داد: برای جهش و رشد اقتصادی کشور، ایران مستلزم است نگاهی ویژه به فناوری های پیشرو در بخش نسل چهارم صنعت و نوآوری سبز داشته باشد.

وی ضمن اشاره به گزارش 2023 کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد، افزود: پیش بینی بازار تا سال 2030 این است که رشد تکنولوژی و فناوری های پیشرو از 1.5 تریلیون دلار به 9.5 تریلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین ایران باید هم راستا با این تحولات جهانی در فناوری های پیشرو نظیر توسعه خودروهای الکتریکی و انرژی های خورشیدی گام های مثبتی بردارد.

در ادامه حسین پور خاطرنشان کرد: در دنیای امروزی رشد یک کشور وابسته به اقتصاد مولد است، که بخش اقتصاد مولد بیشتر به صنایع و تکنولوژی های نوین تکیه دارد.

در ادامه این نشست مدیران پژوهشی و پژوهشگران مرکز در خصوص بهبود این روند به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است؛ این نشست روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری با حضور مدیران پژوهشی، صاحبنظران و منتقدان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.


یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 (1 سال قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.