ارائه روش‌هایی برای مهار تورم در کتاب «اصلاحات ساختاری بودجه»
ارائه روش‌هایی برای مهار تورم در کتاب «اصلاحات ساختاری بودجه»

سیدمحمد پورمحمدی، عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با حضور در غرفه خبرگزاری فارس در سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به نقش اصلاح ساختار بودجه در تحقق شعار سال، گفت: ریشه اصلی تورم، کسری بودجه است که با اصلاح ساختاری بودجه می‌توانیم تورم را مهار کرده و به رشد تولید کمک کنیم و از این طریق شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، محقق سازیم.

وی با بیان اینکه دولت یکی از مجموعه‌هایی است که با سرمایه‌گذاری می‌تواند موجب رشد اقتصاد شود، افزود: این اقدام از طریق برنامه و بودجه صورت می‌گیرد؛ به طوری که با کاهش کسری بودجه، تورم مهار خواهد شد و از این طریق می‌توان شاهد کاهش قیمت‌ها در سطح جامعه بود.

دبیر سابق ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار بودجه در سال‌های گذشته در قالب بودجه سنواتی به تصویب مجلس رسید و اجرا شد، خاطر نشان کرد: بخشی از اقدامات برای اصلاح ساختار بودجه در قالب برنامه محوری و ساماندهی ردیف بودجه در دستور کار سران قوا قرار دارد که در برنامه هفتم تبلور پیدا می‌کند و امیدوارم تا پایان برنامه محقق شود.

عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با بیان اینکه اصلاحات ساختاری همیشه مثل پوست‌اندازی، دردآور است، گفت: وقتی حرف از اصلاح و تغییر می‌شود، ممکن است برخی مقاومت کرده و برخی دیگر هم همکاری لازم برای تحقق آن را نداشته باشند. با این وجود، دولت باید با درآمد بیشتر و هزینه‌کرد مؤثر این امر مهم را عملیاتی کند.

وی درباره موانع اصلاح ساختار بودجه، تصریح کرد: فرصت تاریخی در این ایام شکل گرفته است که بر اساس مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی، سران قوا هم پای کار آمده‌اند تا ساختار بودجه اصلاح شود. البته این اصلاحات در برنامه سند دولت مردمی هم آمده است و مسؤولان دولت سیزدهم در پی تحقق آن هستند.

پورمحمدی با بیان اینکه مهم‌ترین امر در زندگی مردم، اصلاح ساختار بودجه است، گفت: با اصلاح ساختار بودجه که منجر به کاهش کسری بودجه می‌شود، قیمت‌ها متعادل شده و دیگر دولت برای کسری بودجه مجبور نیست که دست در جیب بانک مرکزی کند. بر همین اساس، دیگر دولت به سمت درآمد مستمر و پایدار می‌رود و رشد افسارگریخته قیمت‌ها متوقف می‌شود.

عضو هیأت علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری همچنین درباره نگارش کتاب «اصلاحات ساختاری بودجه»، تصریح کرد: این کتاب برآیندی از سال‌ها تجربه گروهی از فعالان اقتصادی است که تلاش می‌کند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور، ساختار بودجه اصلاح شود. همچنین در این کتاب در کنار مروری بر برنامه اصلاحات ساختاری بودجه، سیاست‌های کلی و اجرایی و پیشبرد آن در فضای اقتصاد سیاسی مورد واکاوی قرار گرفته است.

دبیر سابق ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ممکن است برای آیندگان به ویژه فعالان حوزه سیاست‌گذاری و سیاست‌پژوهی مجدد مطرح شود، مناسب بود کامیابی و ناکامی تدوین‌کنندگان طرح در این اثر گنجانده شود تا تجربه‌ای فراروی برنامه‌ریزان باشد و بتوانند از بخش‌های مثبت آن برای پیشبرد برنامه‌های مشابه بهترین استفاده را کند و آنچه که موجب ناکامی در این نوع برنامه‌ها می‌شود، از قبل پیش‌بینی و برای آن راه حلی بیندیشند.

لینک خبر 


شنبه 06 خرداد 1402 (11 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.