گزارش پژوهشی مالیات بر تراکنش بانکی منتشر شد
گزارش پژوهشی مالیات بر تراکنش بانکی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز، گزارش پژوهشی " مالیات بر تراکنش بانکی " منتشر شد.

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: با بررسی نظام مالیاتی کشور مشاهده می­شود که نظام مالیاتی در اقتصاد ایران، کارکرد تنظیمی خود را از دست ‌داده است، به‌طوری‌که از افراد حقیقی و حقوقی دارای فعالیت‌های شفاف و غالباً مولد، به صورت اختلال‌زا مالیات کسب می‌شود؛ اما رانت‌ها و درآمد ناشی از فعالیت‌های نامولد به دلیل وجود ضعف در بدنه آماری از پرداخت مالیات در نظام مالیاتی فعلی مصون هستند.

با مقایسه بین نرخ تورم مصرف‌کننده، قیمت مسکن و نرخ رشد مالیات‌های وصولی مشاهده می‌شود شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده در طی 20 سال اخیر، 46.7 برابر شده اما مالیات از مستغلات، 45.6 برابر شده است. در صورتی که میزان مالیات دریافتی از کارکنان بخش خصوصی و بخش عمومی به ترتیب بیش از 110 و 92 برابر شده است. این موضوع نشان‌دهنده آن است که سازمان امور مالیاتی کشور تلاش مؤثری برای شناسایی مالیاتی در این دو پایه مالیات (مالیات بر درآمد مستغلات و درآمد مشاغل) نکرده و تمرکز بیشتر بر مالیات‌ستانی از کارمندان، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های تولیدی داشته است.

 

گفتنی است، این گزارش در 81 صفحه و با همت حمید محمدی، یدالله دیوسالار، محدثه بشیر مشهدی، گل نساء صلواتی  و با نظارت علمی حمید محمدی تهیه و تدوین شده است.

لازم به ذكر است علاقمندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود كنند.

دریافت فایل گزارش

 


سه شنبه 16 خرداد 1402 (11 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.