ایران رود
ایران رود

بخش اول گزارش به بررسي تغييرات اقليم و تاثير آن بر منابع آب و نيز تبعات بهره برداري بي رويه آب در مصارف كشاورزي پرداخته و اثرات راندمان پايين و الگوهاي ناسازگار با شرايط اقليمي در توليد محصولات كشاورزي و صادرات آب مجازي در تشديد اين بحران را روشن مي سازد. 
بخش دوم به نقد بررسي تمامي مطالعاتي كه تا كنون تحت عنوان ايران رود يا كانال اتصال دهنده درياي خزر به خليج فارس ارائه شده، اختصاص يافته است. اين طرح ها از سال ها پيش براي دو هدف كشتيراني و انتقال آب مطرح بوده اند. بر اساس نتايج تحقيق و بررسي هاي كارشناسي صورت گرفته در اين مركز، استفاده از كانال براي هدف آبرساني داراي معايبي همچون تبخير، امكان آلودگي، پيچيدگي فني و هزينه بالاي حفر كانال و جريان آب در آن، تقسيم شدن كشور به دو بخش شرق و غرب كانال و مشكلات اتصال دو سوي كانال به يكديگر، مشكل عبور از رشته هاي بين راه به ويژه رشته كوه البرز است. بنابر اين حفركانال براي انتقال آب مغاير اصول فني و اقتصادي بوده و مزيت حمل بار از طريق كشتي در داخل كانال، با حجم بار به مراتب بالاتر بصورت زميني با احداث خطوط ريلي قابل دستيابي است.

دریافت فایل

 


سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 (6 سال قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.