کتاب مقدمه‌ای بر مدل‎سازی عامل‌‌بنیان منتشر شد
کتاب مقدمه‌ای بر مدل‎سازی عامل‌‌بنیان منتشر شد

کتاب «مقدمه‌ای بر مدل‎سازی عامل‌‌بنیان، با کاربرد آن در نظام‌های اجتماعی، اکولوژیکی و اجتماعی ـ اکولوژیکی» نوشتۀ مارکو یانسن و ترجمۀ دکتر امیر علم‌بیگی و دکتر بابک افقهی، توسط انتشارات مرکز پژوهش ‏های توسعه و آینده ‏نگری منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز، در قسمتی از کتاب می خوانیم در سال‌های اخیر مطالعۀ سیستم‌های اجتماعی ـ اکولوژیکی به یکی از حوزه‌های مورد علاقۀ محققان تبدیل شده و کتاب حاضر می‌تواند برای پوشش نیاز تحقیقاتی پژوهشگران این حوزه در کشور مناسب باشد. در واقع موضوعاتی چون پایداری و تاب‌آوری ضرورت استفاده از ابزارهای پیچیده را با توجه به ماهیت چندبعدی این دست تحقیقات مطرح می‌کند.

اهمیت علمی کتاب حاضر را می‌توان در طرح موضوعاتی چون تراژدی منابع مشترک، سیستم‏های پپیچیده، سامانه‌های پیچیدۀ سازگار و معرفی چرخۀ سازگاری برای تاب‏آوری دانست که پایه‏گذاری جریان علمی را سبب‏ساز شدند.

به‌عنوان یک گرایش بین‌رشته‌ای، سیستم‌های پیچیده، در مشارکت از بسیاری از زمینه‌های مختلف از جمله مطالعۀ خودسازمان‌دهی از فیزیک، نظم خودجوش از علوم اجتماعی، نظریۀ آشوب از ریاضیات و سازگاری از زیست‌شناسی است و لذا سیستم ‏های پیچیده اغلب به‌عنوان یک اصطلاح گسترده و دربرگیرندۀ رویکردهای مختلف پژوهشی در بسیاری از رشته‌های متنوع، از جمله انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، اقتصاد، روان‏شناسی، فیزیک آماری، سیستم‌های غیر‌خطی، علوم رایانه، نظریۀ اطلاعات، هواشناسی و زیست‌شناسی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است این کتاب در 297 صفحه، 19 فصل و به همت انتشارات مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منتشر شده است.

علاقه ‏مندان جهت سفارش کتاب می‏توانند با انتشارات مرکز به شمارۀ 43306415-021 و 09323179085 تماس حاصل فرمایند.


دوشنبه 03 مهر 1402 (7 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.