کتاب برنامه‌ریزی، مسکن و زیرساخت برای روستاهای هوشمند منتشر شد
کتاب برنامه‌ریزی، مسکن و زیرساخت برای روستاهای هوشمند منتشر شد

کتاب «برنامه‌ریزی، مسکن و زیرساخت برای روستاهای هوشمند» نوشتۀ همانتا دولوی، ری گرین و سالی دونوان با ترجمۀ دکتر علیرضا دربان آستانه و دکتر محمدرضا رضوانی، اعضای محترم هیئت‌علمی دانشگاه تهران، توسط انتشارات مرکز پژوهش‏‌‎های توسعه و آینده‏ نگری منتشر شد.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز، کتاب "برنامه‌ریزی، مسکن و زیرساخت برای روستاهای هوشمند" که توسط سه تن از اساتید دانشگاه ملبورن بر اساس یافته‌های تحقیقات میدانی تنظیم شده است، به بررسی بسیاری از عوامل مرتبط به هم در روستاهای هوشمند، باهدف بهبود شرایط زندگی روستاییان، می‌پردازد.

در این کتاب: تفکرات و شیوه‏ های رایجی مرور می‏ شود که در سی‌سال گذشته، برای ارتقای اجتماعات محلی روستایی، در اقتصادهای درحال ‏توسعه، ظهور کرده ‌‏‌اند و با تکیه‌بر مجموعه ‏ای از دانش، در گستره ‏ای از رشته‌های مرتبط، طیف وسیعی از ایده‌‏های نوآورانه را برای برنامه‏ ‌ریزی روستایی، مسکن و توسعۀ زیرساخت ارائه می‏ دهد.

این کتاب با مقدمه‌ای بر برخی ملاحظات، رویکردهای مختلف در زمینه‌های درآمدزایی، آموزش، کشاورزی، آب، فاضلاب، مسکن، انرژی، پسماند، بهداشت و حکمرانی، پیچیدگی‌های هریک از این عوامل را مرور می‏ کند و چارچوبی را برای مطالعات بیشتر تعیین می‌نماید. همچنین، پیشنهاد می‌کند فناوری‌های جدید با اشکال سنتی توسعۀ روستایی، تلفیق شود تا نواحی روستایی را به مکان‌های بهتری برای زندگی تبدیل نماید که تاحدامکان، از نظر اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی، پایدار باشند. محتوای این کتاب می‌تواند در شکل‌گیری صحیح مفهوم روستای هوشمند در جامعۀ علمی، مدیران، کارشناسان و سیاست‌گذاران اثربخش باشد.

لازم به ذکر است؛ این کتاب در 12 فصل و 329 صفحه به همت انتشارات مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منتشر شده است.

علاقه‏ مندان جهت سفارش کتاب می‏ توانند با انتشارات مرکز پژوهش ‏های توسعه و آینده‏ نگری به شمارۀ 43306415-021 و 09323179085 تماس حاصل فرمایند


سه شنبه 04 مهر 1402 (7 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.