آئین تجلیل از فعالین حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز برگزار شد
آئین تجلیل از فعالین حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در مرکز برگزار شد

به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی از سه تن از فعالین این حوزه در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری طی مراسمی تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط‌عمومی مرکز، طی مراسمی با حضور رئیس، مدیران و پژوهشگران مرکز در آستانه روز کتاب و کتاب‌خوانی از سه تن از فعالین این حوزه در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم دکتر سیّد مهدی پاک ذات رئیس مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری ضمن اشاره به اهمیت فعالیت‌های کتاب و کتاب‌خوانی در این مرکز به بیان ابعاد مفهوم تضاد پرداخت و گفت: در مباحث معرفت‌شناسی انسان هرگاه چیزی را بدون زحمت به دست بی آورد به‌راحتی از دست می‌دهد به‌عنوان‌مثال در آموزه‌های دینی انسان قدر بهشت برین را ندانست و آن رحمت و برکت را به گندمی و یاسیبی فروخت و این تمثیل نشان‌دهنده این است که انسان اگر برای چیزی زحمت نکشد به‌سادگی از دست می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: درگیری انسان در تضادهای زمینی و برگشت او به بهشت برین مبتنی بر آگاهی خواهد بود؛ لذا این سیر رفت‌وبرگشت بر اساس آگاهی فرد انسانی صورت‌بندی شده است؛ بنابراین تضاد در نفس خود یک برکت محسوب می‌شود و انسان را به کمال و پختگی می‌رساند؛ لذا انسان در مقام کمال از تضادها استقبال می‌کند و هر تضادی را موقعیتی برای رشد و کمال خود می‌داند.

دکتر پاک ذات با اشاره به اینکه کمال زمانی برای ما معنا خواهد داد که بتوانیم با تضادها مواجه شویم ادامه داد: اولیای الهی نیز همواره به استقبال این نوع از تضادها می‌روند و در پی حذف آن‌ها نیستند و باید توجه داشته باشیم این امور مربوط به باطن امور است و در ظاهر و اجتماع حکم به‌ظاهر می‌شود؛ همچنین نظم اجتماعی باید به لحاظ منطقی با تضادها مقابله کند؛ لذا مجری کامل در عین عمل به وظیفه و رفع تضادهای ظاهری در باطن امر مشکل شخصی با تضادها ندارد نخواهد داشت و هر موقعیت متضاد را فرصتی برای کمال بیشتر می‌بیند.

لازم به ذکر است؛ در این آئین که به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد از مهدیه دین‌پناه کارشناس مدعو حوزه نشر، عارف خرمشاهی کارشناس مدعو واحد نشر و منابع علمی و همچنین از دکتر سارا مدنیان پژوهشگر مدعو گروه آینده‌نگری و فناوری‌های نو در قالب لوح تقدیر و تجلیل به عمل آمد، این مراسم روز سه‌شنبه 23 آبان ماه سال جاری با حضور مدیران، پژوهشگران و همکاران مرکز در سالن یاس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری برگزار شد.


چهارشنبه 24 آبان 1402 (6 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.