هم‌زمان با دیدار مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب دو اثر با مضامین توسعه ایران اسلامی در غرفه مرکز رونمایی شد
هم‌زمان با دیدار مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب دو اثر با مضامین توسعه ایران اسلامی در غرفه مرکز رونمایی شد

به گزارش روابط‌عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ که با بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب همراه بود، در غرفه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری رونمایی از دو کتاب با عناوین کتاب "راه ناهموار توسعه" به نویسندگی سیّدحمید پورمحمّدی و مرتضی مهرعلی‌تبار فیروزجائی و همچنین کتاب "تاریخ توسعه" به ترجمه سیّد رحیم تیموری با سخنرانی نویسندگان و مترجمان این آثار انجام شد.

شایان‌ذکر است در ششمین روز از نمایشگاه کتاب تهران حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به مدت ۳ ساعت از غرفه‌های مختلف کتاب بازدید کردند و ضمن گفتگو با ناشران، نویسندگان و صاحبان غرفه‌های کتاب، از نزدیک در جریان تازه‌های نشر و وضعیت بازار کتاب و همچنین میزان استقبال از نمایشگاه قرار گرفتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از نمایشگاه کتاب در مصاحبه‌ای، انگیزه خود از چنین بازدیدی را در درجه اول میل شخصی و علاقه به کتاب برشمردند و افزودند: یکی دیگر از دلایل بازدید از نمایشگاه کتاب، زمینه‌سازی برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی است.

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه مسئولان وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی باید به کسانی که در کار نشر و تولید کتاب فعال هستند کمک کنند، افزودند: البته در این بخش کمک‌هایی می‌شود و این روند باید ادامه یابد؛ اما کار مهم دیگر این است که فعالان فضای مجازی، ترویج کتاب و کتاب‌خوانی را از جمله وظایف خود بدانند.

 هم‌رمان با بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب تهران، رونمایی از اولین کتاب با عنوان "راه ناهموار توسعه" به نویسندگی سیّدحمید پورمحمّدی و مرتضی مهرعلی‌تبار فیروزجائی در غرفه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری صورت گرفت. در این رونمایی دکتر سیّدحمید پورمحمّدی به‌عنوان نویسنده اصلی این کتاب به سخنرانی پرداخت و گفت: ما در عصری هستیم که دغدغه هر دولتی این است که کشورش یک کشور توسعه‌یافته باشد و مردم در رفاه و آسایش باشند و فقر و نابرابری از کشور دور شود، له همین منظور ما چه بخواهیم و چه نخواهیم جزئی از بازیگران توسعه در این عصر و در این نسل هستیم.

وی ادامه داد از ابتدای تدوین سند چشم‌انداز، ما آرمان‌های فراوانی را برای کشورمان در نظر گرفتیم و به دنبال ایجاد رشد مستمر و شتابان برای کشور بودیم تا به جایگاه اول اقتصاد و فناوری در منطقه نائل شویم و برای همین برنامه‌های توسعه پنج‌ساله را می‌نوشتیم؛ اما هم‌اکنون که تقریباً به انتهای سند چشم‌انداز بیست‌ساله رسیده‌ایم بسیاری از این آرمان‌ها محقق نشده است و این نیازمند آسیب‌شناسی است که چرا ما نتوانستیم به آرمان‌هایی که بیست سال پیش برای توسعه کشور ترسیم کردیم دست پیدا کنیم.

دکتر پورمحمّدی افزود: به‌واسطه این که برنامه‌های توسعه به صورت پنج‌ساله تنظیم و تکرار می‌شود و تنظیم، تدوین و تصویب این برنامه‌ها دارای فرایندها و مسیرهای طولانی و پیچیده‌ای است، بهتر است کسانی که تدوین‌کننده این برنامه هستند تجربه یک دوره را مدون کنند و در اختیار تدوین‌کنندگان دوره‌های بعدی قرار دهند به‌نحوی‌که برنامه‌نویسان توسعه از تجارب آنها در دوره‌های بعدی استفاده کنند و مسیر هموارتری را برای تدوین برنامه در نظر بگیرند.

در ادامه این رونمایی مرتضی مهرعلی‌تبار فیروزجائی به‌عنوان نویسنده دیگر کتاب راه ناهموار توسعه به سخنرانی پرداخت و گفت: این کتاب به لحاظ روشی و نظری در حوزه مدیریت دانش قرار می‌گیرد. مدیریت دانش یک تکنیکی است که به حفظ دارایی معنوی سازمان‌ها کمک می‌کند. در این کتاب آنچه یک سند در قالب تجربه برنامه‌ریزی تنظیم و تدوین شده است که درواقع در یک طرف ترازو تجربه برنامه‌ریزی و در طرف دیگر آن دانش برنامه‌ریزی قرار داشت.

وی ادامه داد: این کتاب به آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه پنج‌ساله دوره‌های قبل پرداخته است. خواننده با مطالعه این کتاب می‌تواند به حوزه‌های کلان حکمرانی کشور پی ببرد و با نهادهایی تصمیم‌گیر و تأثیرگذار در سطح حکمرانی کشور آشنا شود.

در ادامه ششمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، کتاب "تاریخ توسعه" به ترجمه سیّد رحیم تیموری در غرفه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری با حضور مترجم این کتاب و سایر همکاران و علاقه‌مندان به حوزه مطالعه رونمایی شد. سیّد رحیم تیموری به عنوان مترجم این کتاب در سخنان خود گفت: کلیت این کتاب در چهارچوب انسان‌شناسی توسعه قرار دارد که در آن توسعه به عنوان یک دستگاهی در نظر گرفته می‌شود که در آن صورت‌هایی از دانش را با صورت‌هایی از مداخله‌گری بررسی می‌کند. این کتاب به این اشاره دارد که با پیوند بین دانش و قدرت است که توسعه شکل می‌گیرد.

شایان‌ذکر است علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید کتاب حاضر به غرفه مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری به نشانی مصلی تهران، شبستان اصلی، راهروی ۱۰، غرفه ۲۰۰ از ساعت ۱۰ الی ۲۰ مراجعه نمایند. س

 

 


دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 (1 ماه قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.