گزارش پژوهشی تحلیلی بر اتاق فکر مدرن با رویکرد مدیریت استراتژیک و نظام‌های رتبه‌بندی آموزشی و پژوهش منتشر شد
گزارش پژوهشی تحلیلی بر اتاق فکر مدرن با رویکرد مدیریت استراتژیک و نظام‌های رتبه‌بندی آموزشی و پژوهش منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، دفتر خدمات پژوهشی این مرکز، گزارش پژوهشی تحلیلی بر اتاق فکر مدرن با رویکرد مدیریت استراتژیک و نظام‌های رتبه‌بندی آموزشی و پژوهشی را منتشر کرد.

در بخش‌هایی از خلاصه مدیریتی این گزارش آمده است: پژوهش حاضر با هدف خلق اتاق فکر مدرن در کلاس جهانی از طریق بررسی تجربیات اتاق‌های فکر مشهور در قاره‌های مختلف و همچنین شاخص‌های مورد توجه نظام‌های رتبه‌بندی جهانی انجام شده است. به این ترتیب، در مرحله اول چالش‌های فعلی و آتی پیش روی اتاق‌های فکر در سراسر جهان از تجربیات اتاق‌های فکر بین‌المللی و در مرحله بعد عوامل موفقیت اتاق‌های فکر برای برخورد با چالش‌های فعلی و آتی در دو گام شناسایی شدند؛ همچنین به منظور بررسی تجربیات اتاق‌های فکر جهان با روش تحلیل مضامین داده‌های ثانویه، تجارب 28 اتاق فکر در قاره‌های مختلف با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس مورد بررسی قرار گرفتند.

در ادامه باید افزود: در ابتدا اتاق‌های فکر باید بدانند که با چه چالش‌هایی در مسیر خود مواجه‌اند یا مواجه خواهند بود تا بتوانند خود را برای برخورد با آنها آماده سازی کنند. اتاق‌های فکر باید با کمک به تجزیه و چالش‌ها و آماده‌سازی جامعه برای تغییرات دگرگون‌کننده‌ای که اکنون و در آینده با آن روبه‌رو هستند، در خط مقدم باشند. اتاق‌های فکر و مؤسسات سیاست‌گذاری برای تأثیرگذاری باید به طور همزمان سخت‌گیری، نوآوری، دسترسی و پاسخگویی را بیش از هر زمان دیگری دنبال کنند

شایان ذکر است که این گزارش در گروه دفتر خدمات پژوهشی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، به نویسندگی رومینا فرهادی نهاد و به نظارت علمی دکتر علی درویشی در 302 صفحه تهیه و تدوین شده است.

علاقه مندان برای مطالعه این گزارش پژوهشی میتوانند از طریق لینک زیر فایل گزارش را دانلود کنند.

 

تحلیلی بر اتاق فکر مدرن با رویکرد مدیریت استراتژیک و نظام_های رتبه_بندی آموزشی و پژوهشی

 


یک شنبه 17 تیر 1403 (2 هفته قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.