دستورالعمل طبقه‌بندی اقتصادی هزینه بودجه عمومی به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد
دستورالعمل طبقه‌بندی اقتصادی هزینه بودجه عمومی به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، با توجه به اینکه، شناسه‌‏گذاری وجوه عمومی فاز اول و از اهداف اصلاح نظام مدیریت مالیه عمومی (PFM) و نظام بودجه ریزی است سازمان برنامه و بودجه کشور دستورالعمل طبقه‌بندی اقتصادی هزینه ای بودجه عمومی که با نظارت امور تلفیق این سازمان و به کوشش مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری تهیه و تنظیم شده است را به دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ نمود.

 

بر اساس این دستورالعمل، در راستای جزء (۲) بند (ک) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ فاز اول اصلاح نظام طبقه‌بندی اقتصادی بودجه ( اصلاح و تطبیق طبقه‌بندی هزینه‌ای بودجه عمومی و شناسه گذاری وجوه عمومی منطبق بر راهنمای آمارهای مالی دولت 2014 GFSM اصلاح و تکمیل گردید. از این رو دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند جهت اصلاح این طبقه‌بندی در مبادله موافقت‌نامه‌های سال جاری و اسناد هزینه‌کرد برنامه ریزی‌های لازم و اقدامات مقتضی را انجام دهند.

با اشاره به مقدمه ارائه شده در این دستورالعمل، مدیریت مالیه عمومی دولت، عبارتست از چگونگی مدیریت منابع و مصارف (درآمد و هزینه، بدهی و دارایی)  در بخش دولتی با توجه به آثار کوتاه‎مدت، میان مدت و بلندمدت آن. در نتیجه مدیریت مالیه عمومی دولت هم بر فرایندها تمرکز دارد و هم پیامدها را مورد توجه قرار می‏دهد . بر اساس این تعریف، تمرکز مدیریت مالیه عمومی دولت بر مدیریت منابع و مصارف عملیات مالی دولت است.

شایان‌ذکر است که این دستورالعمل در تاریخ 23 خرداد ماه 1403 برای بیش از 60 دستگاه اجرایی ملی جهت اجرایی نمودن آن ابلاغ شده است

 


شنبه 23 تیر 1403 (1 هفته قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.