گزارش پژوهشی آموزه‌های سیاستی برای سیاستگذاری امور مهاجران در جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
گزارش پژوهشی آموزه‌های سیاستی برای سیاستگذاری امور مهاجران در جمهوری اسلامی ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، گزارش پژوهشی آموزه‌های سیاستی برای سیاستگذاری امور مهاجران در جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی نظام‌های مهاجرتی و بحران‌های پناهندگی کشورهای منتخب) در گروه پژوهشی توسعه تأمین مالی و اقتصاد بین‌الملل منتشر شد.

در خلاصه مدیریتی این گزارش پژوهشی آمده است، مهاجرت پدیده‌ای است که امروزه اغلب کشورها با آن مواجه‌اند و از آن تأثیر می‌پذیرند. پیامدهای مهاجرت محدود به یک دوره مشخص نیست بلکه در بلندمدت بر زندگی فردی و اجتماعی افراد تأثیر دارد. از این رو، در این گزارش پژوهشی تلاش گردیده از یک‌سو با مطالعه تطبیقی سیاست‌های مرتبط با مهاجران در کشورهای منتخب مانند آلمان، مالزی، امارات متحده عربی، بوسنی و بعضی کشورهای آمریکای لاتین و از سوی دیگر با بررسی وضع موجود، اسناد بالادستی و دیگر قوانین مرتبط، ضمن شناسایی کاستی‌ها و نارسایی‌ها از ابعاد راهبردی، عملیاتی و نظارتی، پیشنهادهای سیاستی در این خصوص ارائه شود.

همانگونه که در این گزارش اشاره شده است، جمهوري اسلامي ايران با وجود میلیون‌ها پناهنده، مهاجر قانونی و پناه‌جوی غیرقانونی از سوی افغانستان و قریب 40 هزار پناهنده عراقی به یکی از بزرگ‌ترین کشورهای پناهنده و مهاجرپذیر در دنیا تبدیل شده و این در شرایطی است که تحولات اخیر در افغانستان، ورود گسترده اتباع افغانستان به مرزهای ایران را موجب گردیده است.

باید افزود که، تدوین و اجرای سیاست‌های مهاجرتی و پناهنده‌پذیری در کشور مانند دیگر کشورهای دنیا بیش از پیش ضرورت می‌یابد. این سیاست‌گذاری باید مبتنی بر مکانیسم‌ها و قواعد علمی بر مبنای ظرفیت‌های زیسته (تحولات اقتصادی، منابع و امکانات طبیعی، سرانه تولید ناخالص ملی، درآمدها، نرخ بیکاری و غیره)، پهنه سرزمینی، شاخص‌های امنیت ملی شامل امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و زیست‌محیطی و نیز ظرفیت‌های جمعیت مهاجر تعریف و تنظیم ‌شود.

شایان ذکر است که این گزارش در گروه پژوهشی توسعه تأمین مالی و اقتصاد بین‌الملل به نویسندگی محمد مهدی دهدار و رضوان استادعلی دهقی و مشاورت علمی روزبه کردونی و به نظارت علمی دکتر علی درویشی و امور عمومی، قضایی، دفاعی و امنیتی سازمان برنامه و بودجه کشور در 103 صفحه تهیه و تدوین شده است.

 

دانلود فایل گزارش پژوهشی آموزه‌های سیاستی برای سیاستگذاری امور مهاجران در جمهوری اسلامی ایران


شنبه 30 تیر 1403 (1 روز قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.