کتاب راه ناهموار توسعه منتشر شد
کتاب راه ناهموار توسعه منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‏‌های توسعه و آینده‌‏نگری، تازه‌‏ترین کتاب انتشارات مرکز، با عنوان «راه ناهموار توسعه، روایتی از فرآیند تدوین برنامۀ هفتم توسعۀ کشور» تألیف آقای دکتر سید حمید پورمحمدی و آقای دکتر مرتضی مهرعلی‏‌تبار فیروزجائی، به همت انتشارات مرکز پژوهش‏‌های توسعه وآینده‏‌نگری منتشر شد

از آنجا که تدوین برنامه‌‏های توسعه یکی از مهم‌‏تر.ین تجربه‏‌های سیاست‏‌گذاری در کشور است، روایتگری تجربۀ تدوین آن می‏‌تو‏اند در مدیریت دانش سازمانی، نگارش تاریخ شفاهی، استمرار دانش تجربی و پرهیز از تکرار اشتباهات گذشته در تدوین برنامه‌های توسعه مفید و مؤثر باشد. لذا هدف مهم کتاب حاضر «نشان دادن ناهمواری مسیر تدوین برنامۀ پنج‌سالۀ توسعه از رهگذر بیان وقایع و رخدادهای مرتبط با تهیه و تنظیم برنامۀ توسعه» است.

باید افزود: راه تدوین برنامه‌های توسعه بسیار ناهموار، پرپیچ‌وخم و طولانی است. تعدّد مراجع تصمیم‌گیری، روشن نبودن حدود وظایف و مسئولیت‌ها و نگرش‌های متفاوت، امکان تحقق اهداف برنامۀ توسعه را اندک می‌کند. در برنامه‌های مصوب نیز، به‌جز آنچه در قالب مجوزها یا اختیارهای داده شده به دستگاه‌‏ها، اصل و نقش برنامه در فرآیند پیشرفت و توسعۀ کشور به ورطۀ فراموشی سپرده می‌شود و این سؤال در ذهن باقی می‌ماند که آیا این مسیر دشوار در آینده نیز باید تکرار شود، یا باید طرحی نو درانداخت.

متأسفانه این چرخۀ معیوب هر پنج سال یک‌بار تکرار می‌شود و معمولاً اغلب تدوین‌کنندگان و تصویب‌کنندگان نیز از یک دوره به دورۀ بعد تغییر می‌کنند، به گونه‏‌ای که افراد جدید، بدون توجه به تجربیات تلخ گذشته، مسیرهای ناهموار قبلی را تکرار می‌کنند، تا حدی که این تکرار برای همه ملال‌آور و بی‌خاصیت می‌نماید.

شایان‌ذکر است، این کتاب در 6 فصل و 437 صفحه حاوی کلیات و مروری اجمالی بر فضای تدوین و ابلاغ سیاست‏‌های کلی برنامه، تشریح فرآیند تنظیم نظام‌‏نامه و چارچوب کلان برنامه، تنظیم لایحه و جمع‌‏بندی تحلیلی از فرآیند تدوین برنامۀ هفتم پیشرفت می‏‌باشد.

علاقه‏‌مندان جهت سفارش کتاب با انتشارات مرکز پژوهش‏‌های توسعه و آینده‌نگری به شمارۀ 43306415 تماس حاصل فرمایند.


دوشنبه 29 مرداد 1403 (5 روز قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.