گزارش پژوهشی رابطه مالی دولت، نفت و صندوق توسعه ملی منتشر شد
گزارش پژوهشی رابطه مالی دولت، نفت و صندوق توسعه ملی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، گروه پژوهشی نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی گزارش پژوهشی تحت عنوان "رابطه مالی دولت، نفت و صندوق توسعه ملی" را که حاصل بحث های کارشناسی در کارگروه تخصصی اقتصاد کلان و توسعه پایدار در قالب مجموعه رخدادهای نخستین همایش ملی بهبود روند بودجه‌ریزی در ایران، می باشد، منتشر کرد.

در خلاصه مدیریتی این گزارش پژوهشی آمده است، در بند ۳۲ سند راهبردی انرژی از تغییر نگاه به نفت و گاز و درآمدهای حاصل از منبع تأمین بودجه عمومی به منابع و سرمایه‌های زاینده اقتصادی با تأکید بر اقتصاد منابع تجدیدپذیر به عنوان یکی از اهدافی نام برده شده است که با استفاده از آن می‌توان به نقش اصلی متصور برای درآمدهای نفت و گاز در سطح کلان کشور پی برد و سایر راهبردها، سیاست‌ها، رویه‌ها و قوانین در حوزه نفت و گاز را بر اساس آن تعریف کرد. بررسی و اصلاح رابطه دولت، نفت و صندوق توسعه ملی نیز باید باتوجه‌به همین هدف کلان، یعنی به‌منظور ثروت‌آفرینی از منابع طبیعی انجام شود.

شایان‌ذکر است که این گزارش پژوهشی به نویسندگی مینا ابوطالبی و با همکاری کارگروه تخصصی اقتصاد کلان و توسعه پایدار نخستین همایش ملی بهبود روند بودجه‌ریزی در ایران در ۱۹ صفحه تهیه و تدوین شده است.

علاقه‌مندان جهت مطالعه این گزارش پژوهش از طریق لینک زیر اقدام به دریافت فایل و مطالعه نمایند.

رابطه مالی دولت، نفت و صندوق توسعه ملی(2) (1)


چهارشنبه 21 شهریور 1403 (3 هفته قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.