گزارش پژوهشی راهنمای آمارهای مالی دولت منتشر شد
گزارش پژوهشی راهنمای آمارهای مالی دولت منتشر شد

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، جدیدترین گزارش پژوهشی این مرکز تحت عنوان  "راهنمای آمارهای مالی دولت (هزینه) "  توسط گروه پژوهشی نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی منتشر شد.

بر اساس این گزارش پژوهشی، نظام آمارهای مالی دولت (GFS) در سال 1986 از طرف صندوق بین‌المللی پول پایه‌گذاری شد و بر اساس تجربه‌های گذشته طی سال‌های 2001 و 2014 مورد بازنگری قرار گرفت. هدف اصلی این نظام، تهیه چارچوب جامع مفهومی و حسابداری مناسب برای تحلیل و ارزیابی سیاست‌های مالی، به خصوص عملکرد کل بخش دولت و در سطحی وسیع‌تر بخش عمومی هر کشور می‌باشد. بنابراین اجراي اين سيستم گامي اساسـي در جهت جمع‌آوری و ارائه داده‌های آماري استاندارد و قابل مقايسه با دیگر كشورها، بهبود سیستم‌های حسابداري و شفاف‌سازی عمليات دولت است.

در همین راستا، بر اساس تفاهم‌نامه منعقده بین سازمان برنامه و بودجه کشور و مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، تدوین چارچوب و بسترسازی اجرای نظام آمارهای مالی دولت مطابق آخرین نسخه صندوق بین‌المللی پول (GFS2014) با هدف تهیه مستنداتی از جمله طبقه‌بندی اقتصادی منابع مالی دولت (درآمدها)، طبقه‌بندی اقتصادی اعتبارات هزینه‌ای، طبقه‌بندی وظیفه‌ای بودجه عمومی دولت، طبقه‌بندی اقتصادی دارایی‌های غیرمالی و طبقه‌بندی اقتصادی بدهی‌ها و دارایی‌های مالی در دستور کار قرار گرفت:

شایان‌ذکر است که این گزارش در گروه پژوهشی نظام‌های نوین برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی و مدل‌سازی و به نویسندگی ابوالفضل خاوری‌نژاد در 60 صفحه تهیه و تدوین شده است.

 

علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت این گزارش پژوهشی از طریق لینک زیر اقدام نمایند.

دریافت راهنمای آمارهای مالی دولت (هزینه)


سه شنبه 24 مهر 1403 (1 روز قبل )
تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.