ارائه الگویی مناسب برای توسعه ایران
ارائه الگویی مناسب برای توسعه ایران

به گزارش‌ روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، در ادامه سلسله سخنراني‌هاي علمي _ تخصصي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه و بودجه، دكتر محمدباقر نوبخت سخنراني با موضوع الگويي مناسب براي توسعه ايران ارائه داد.

وي بيان اينكه در فرادست ترين سند يعني سند چشم انداز موضوعي تحت عنوان ايران در افق ۱۴۰۴ كشوري توسعه يافته مطرح شده است، اظهار كرد: توسعه بر خلاف رشد بعد از جنگ جهاني دوم خلق شد.

دكتر نوبخت افزود: در سند ۲۰ ساله وقتي صحبت از توسعه يافته شدن ايران مي‌شود، مشخصات جزيي اين جامعه دوري از تبعيض، فقر، فساد، برخوردار از سلامت و ... از طريق برابري فرصت ها، بازتوزيع درآمدها، تامين اجتماعي و ... است.

معاون رييس جمهور ادامه داد: فقط توسعه رشد اقتصادي، توسعه رشد اقتصادي همراه با عدالت و توسعه انساني مدنظر ما نيست بلكه جمهوري اسلامي به توسعه انساني دين محور نزديك است.

وي گفت: توسعه انساني داراي سه مولفه توليد سرانه، اميد به زندگي و آموزش است كه البته فرهنگ مبتني بر دين نيز در اين حوزه مدنظر است.

دكتر نوبخت با بيان اينكه براي تبيين مفهوم توسعه، هفت سوال اساسي در كتاب الگوي مناسب براي توسعه ايران ارايه شده است گفت: نخستين سوال اين است كه با توجه به تعاريف مختلف از توسعه كدام يك از انواع توسعه با مفاهيم قانون اساسي و سند چشم‌انداز بيست‌ساله در مورد جامعه آرماني و توسعه‌ يافته انطباق بيشتري دارد و اصول، ابعاد و اهداف اين توسعه كدام است؟

همچنين از انواع نظام‌هاي اقتصادي كدام نظام در الگوي مطلوب توسعه براي جمهوري اسلامي ايران با توجه به اسناد فرادستي نظام قابل پذيرش است.

دكتر نوبخت به اينكه نقش دولت در اجراي استراتژي‌ها و پياده كردن الگوي مطلوب توسعه در كشور چگونه بايد باشد و همچنين فرهنگ با تأكيد بر دين‌محور بودن نظام جمهوري اسلامي ايران، چه جايگاهي در الگوي توسعه موردنظر خواهد داشت را به عنوان پرسش‌هايي ياد  كرد كه مي‌بايست در اين تحقيق به آن پرداخته مي‌شد.

رييس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: مرور مباني نظري بخشي از اين كتاب است كه از روش كتابخانه‌اي و ميداني مباني نظري، موضوعات مرتبط در مكاتب رايج و رويكردهاي اسناد فرادستي نظام گردآوري شده است.

وي در ادامه به روش تحقيق انجام گرفته در اين پژوهش به منظور پاسخگويي به پرسش‌هاي مطرح شده پرداخت و پس از آن در پاسخ به پرسش اول به بيان تعاريفي از توسعه، اصول، ابعاد و اهداف آن در الگوي مطلوب توسعه اشاره كرد.

دكتر نوبخت مشخصات جامعه توسعه يافته از منظر اسناد فرادستي را جامعه‌اي عنوان كرد كه از وجود عدالت اجتماعي، سلامت، رفاه اجتماعي، اقتصادي و... برخوردار باشد.

معاون رييس‌جمهوري از نقش دولت به عنوان يكي از نقاط اختلاف و افتراق بين مكتب‌هاي مختلف را از قديم تاكنون ياد كرد.

وي افزود در قانون اساسي وظايف متعدد و متنوعي همراه با اختياراتي گسترده به‌ويژه در حوزه اقتصاد براي دولت تعيين شده است كه ظرفيتي حداكثري براي فعاليت يك دولت بزرگ را ممكن مي‌سازد. از سوي ديگر ابلاغ سياست‌هاي كلي نظام فرصتي را فراهم كرد تا تغيير رويكردي منطبق با واقعيت‌هاي محيطي در فضاي كشور براي حضور و مشاركت بخش‌هاي تعاوني و خصوصي اعم از داخلي و خارجي تشكيل شوند.

دكتر نوبخت تصريح كرد: در اين شرايط متفاوت، مأموريت دولت در حوزه اقتصاد به سياست‌‌گذاري، هدايت و نظارت محدود شود.

در پايان اين جلسه حضار به طرح سوال درخصوص مباحث مطرح شده پرداختند.

 


شنبه 03 شهریور 1397 (5 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.