مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، لوکوموتیو حرکتی سازمان برنامه و بودجه کشور است
مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری، لوکوموتیو حرکتی سازمان برنامه و بودجه کشور است

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، دكتر محمدباقر نوبخت، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان برنامه و بودجه كشور در مراسم معارفه دكتر عليرضا آزموده اردلان، به‌عنوان سرپرست مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري گفت: در قانون مصوب شوراي‌عالي اداري، ماموريت اصلي سازمان برنامه و بودجه كشور، راهبري و رصد توسعه كشور است.

كه براي اين‌كار مواردي همچون:
۱-مطالعه در همه مسائل اقتصادي، اجتماعي، سياسي و…
۲-برنامه‌ريزي ميان‌مدت و بلند مدت براي مطالعات.
۳-برنامه‌ريزي براساس زمان‌بندي‌هاي تعيين شده.
۴-نظارت و ارزيابي عملكرد مديريتي.

ضروري است. و در اين راستا مركز پژوهش‌هاي توسعه و اينده‌نگري به مثابه «مركز پژوهش‌هاي دولت» بايد عمل كرده و در كنار سازمان ايفاي نقش نمايد.
دكتر نوبخت با تشكر از گزارشات ارزنده‌اي كه تاكنون توسط مركز تهيه شده، به‌خصوص گزارش تخصصي در زمينه آب بيان داشتند كه گزارشات مركز بايد بسيار عالي و مطلوب باشد به‌ گونه‌اي كه قابليت استناد براي ساير مراكز پژوهشي داخلي و خارجي را داشته باشد.
دكتر نوبخت در ادامه سخنان خود تاكيد كرد: تنظيم سند ملي آمايش كه مهم‌ترين سندكشور است، تحليل بودجه سازمان و تهيه گزارش از بودجه‌ريزي سالانه، برگزاري جلسات مشورتي با حضور رياست سازمان، نيازسنجي در زمينه پژوهشي براي سازمان، فراهم كردن پژوهش‌نامه‌ها اعم از چاپ و تهيه گزارش‌ها و بهره‌گيري بهينه از امكانات موجود از جمله وظايف اين مركز به‌شمار مي‌رود.

در ادامه اين مراسم، دكتر آزموده اردلان سرپرست مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، ضمن تشكر از دكتر نوبخت بابت بيان مطالب بسيار مفيد و رهنمودهاي ارزنده و قدرداني بابت حسن اعتماد به مركز براي واگذاري انجام سند ملي آمايش، با بيان اينكه تاكنون اين امور، پيشرفت خوبي داشته، ابراز اميدواري كرد كه بتوان با بهره‌گيري از تمامي ظرفيت‌هاي موجود در سازمان برنامه و بودجه، توان علمي دانشگاهي و همچنين امكان بهره‌گيري از خدمات شركت‌هاي مشاوره‌اي فعال در اين زمينه با توجه به زمان باقي مانده با تلاش شبانه روزي به ياري خداوند تهيه سندملي آمايش را در زمان مقرر به انجام رساند.

در پايان دكتر نوبخت، رئيس هيات امناي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، ضمن تاكيد بر انجام دو ماموريت آمايش و بودجه بر افزودن مبحث كاري ديگر پيرامون سخنان مقام معظم رهبري در خصوص نقد و ارزيابي الگوي پايه پيشرفت اشاره كردند.


یک شنبه 25 آذر 1397 (5 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.