کتاب«گزارش توسعه انسانی ۲۰۲۰ ، مرزهای آینده توسعه انسانی و آنتروپوسن» به زبان فارسی منتشر شد
کتاب«گزارش توسعه انسانی ۲۰۲۰ ، مرزهای آینده توسعه انسانی و آنتروپوسن» به زبان فارسی منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در اين كتاب مي‌خوانيم " ما در حال ورود به يك عصر زمين شناسي جديد به نام  آنتروپوسن هستيم كه در آن انسان‏ها عاملي تعيين‏ كننده در شكل‏گيري آيندۀ سيارۀ زمين هستند. آينده‏اي كه هم ‏اكنون از بسياري جهات شكل هولناكي به خود گرفته است، از تغييرات آب و هوايي گرفته تا نابودي تنوع زيستي و افزايش پسماندهاي  پلاستيك در اقيانوس‏ها."

 فشار بر سيارۀ زمين بازتاب فشارهايي است كه بسياري از جوامع با آن‏ها رو به ‏رو هستند. در واقع، عدم توازن‏ه اي سياره‏اي و اجتماعي مقوّم يكديگرند و بسياري از نابرابري ‏ها در توسعۀ انساني همچنان در حال افزايش است. تغييرات آب و هوايي، از جمله تغييرات سياره‌اي خطرناكي است كه اين نابرابري ‏ها را تشديد خواهد كرد. بيماري همه ‏گير كوويد-۱۹ آخرين پيامد دلخراش و آشكار اين عدم توازن است. 

 انتخاب ‏هاي بشر، به صورت آگاهانه يا غيرآگاهانه، كه براساس ارزش ‏ها و نهاد ها شكل مي‌گيرند، به عدم توازن ‏هاي سياره‏ اي و اجتماعي به ‏هم‏ وابسته ‏اي منجر گرديده ‏اند كه اينك با آنها روبه‏ روييم.

و اما خبر خوب اين كه ما مي‏توانيم انتخاب‏ هاي متفاوتي انجام دهيم. ما قدرت و جسارت گام نهادن در مسيرهاي جديد توسعه را داريم كه امكان تداوم گسترش آزادي ‏هاي انساني را به شكل متوازن با سيارۀ زمين فراهم مي‏كنند. اين پيام اصلي گزارش جهاني توسعۀ انساني سال ۲۰۲۰ است. اين گزارش خواستار تحولي عادلانه است كه ضمن كاهش فشارهاي سياره ‌اي، آزادي‏ هاي انساني را نيز گسترش دهد.

علاقه ‏مندان جهت سفارش اين كتاب مرجع مي‏توانند با انتشارات مركز پژوهش‏هاي توسعه و آينده‏نگري به شمارۀ ۴۳۳۰۶۴۱۵-۰۲۱ تماس حاصل نمايند.


دوشنبه 19 دی 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.