پنجمین جلسه گروه پژوهشی توسعه، تأمین مالی و اقتصاد بین‌الملل مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد.
پنجمین جلسه گروه پژوهشی توسعه، تأمین مالی و اقتصاد بین‌الملل مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري، دكتر محمدباقر نوبخت رئيس اين گروه پژوهشي در اين نشست اظهار داشتند: مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري در ابتداي يك سلسله فعاليت هايي مي باشد، كه به يك واقعيت مغفول در كشور كه همان الگوي توسعه است؛ مرتبط است.
مراكز مختلفي تا كنون وظيفه تدوين چنين الگويي را عهده دار بوده اند ليكن اولين مطالبه مقام معظم رهبري در زمينه تدوين الگوي مطلوب توسعه از ابتدا از دولت بوده است. 
رياست محترم سازمان برنامه و بودجه كشور همچنين افزود: بر اين اساس در گروه پژوهشي توسعه، تامين مالي و اقتصاد بين الملل مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري نياز است تا با ايجاد كميته هاي تخصصي، موضوعات محوري مورد پرسش در تدوين الگوي مطلوب توسعه مورد بررسي و بازنگري قرار گيرد. با تشكيل كميته هاي تخصصي و تدوين برنامه زمان بندي انها در يك روش فراتحليلي با استناد به نتايج و تحقيقات انجام شده و بروز رساني آن ها و پژوهش مباحث مورد نياز، به الگوي مورد نظر دست خواهيم يافت.
همچنين رياست محترم سازمان برنامه و بودجه كشور اضافه نمودند كه بايد در زمينه هاي گوناگون، آخرين دستاوردهاي دنيا را در اين حوزه مورد بررسي قرار داده و با يك سنجه برگرفته از نيازهاي جمهوري اسلامي ايران در الگوي مورد نظر بكار گرفت.
 در اين جلسه گزارشي از لايحه الگوي ايراني اسلامي پيشرفت ارائه و صاحب نظران و كارشناسان گروه نظرات خو درا در خصوص، لايحه مذكور بيان نمودند.


دوشنبه 14 مرداد 1398 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.