مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری نشست تخصصی با عنوان بودجه ریزی و برنامه ریزی در تاریخ کهن کشور برگزار کرد.
مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری نشست تخصصی با عنوان بودجه ریزی و برنامه ریزی در تاریخ کهن کشور برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، بيست و ششمين نشست علمي  تخصصي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان  برنامه و بودجه كشور با موضوع بودجه‌ريزي و برنامه‌ريزي در تاريخ كهن كشور با حضور صاحب‌نظران اين حوزه و با شركت جمعي از مديران و كارشناسان، در محل سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.
در اين نشست تخصصي و علمي، اسدالله عبدلي آشتياني صاحب‌نظر اسناد تاريخي به تشريح بودجه‌ريزي در تاريخ كهن ايران پرداخت و اظهار داشت: از دوره هخامنشيان موضوع ماليات و امور مالي و حسابرسي با عناوين مختلف مطرح بوده و ثبت دخل و خرج كشور انجام مي‌شده است.
وي افزود:در عصر قاجار، ماليات بر سرانه، معادن، مراتع و مستغلات و نيز جنگل و احشام مطرح بوده است.
استاد عبدلي آشتياني با بيان اين‌كه در گذشته به افرادي كه به كار ثبت دخل و خرج كشور مشغول بودند، درازنويس اطلاق مي‌شد، گفت: انجام امور دخل و خرج كشور به دوره قبل از اسلام در ايران برمي‌گردد و در اصل درازنويسي دنباله همان محاسبه مالي بوده است.


سه شنبه 10 دی 1398 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.