نتایج مقدماتیِ تلفیق مطالعات تدوین سند ملی آمایش سرزمین در حضور جناب آقای دکتر نوبخت ارائه شد.
نتایج مقدماتیِ تلفیق مطالعات تدوین سند ملی آمایش سرزمین در حضور جناب آقای دکتر نوبخت ارائه شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، نتايج مقدماتيِ تلفيق مطالعات تدوين سند ملي آمايش سرزمين، چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ در حضور جناب آقاي دكتر نوبخت، توسط گروه پژوهشي آمايش سرزمين، توسعه و توازن منطقه اي مركز ارائه شد.
مجموعه گزارش هاي مطالعات تدوين سند ملي آمايش سرزمين در ۳۸ جلد و بالغ بر ۸۱۶۳ صفحه، توسط گروه هاي مطالعاتي (فرابخشي و بخشي) در طي نيمسال دوم سال ۱۳۹۸ آماده شده و در اختيار كميته كارشناسي تلفيق مستقر در گروه پژوهشي آمايش سرزمين، توسعه و توازن منطقه اي مركز قرار گرفته است.
اين نشست با تشريح تجربيات ساير كشورها در حيطه تدوين و تصويب اسناد آمايشي آغاز گرديد  و در ادامه ابتدا نتايج مطالعات فرابخشي و سپس نتايج مطالعات بخشي ارائه شد و پس از ترسيم سازمان فضايي وضع موجود به تبيين عدم تعادل ها و عدم توازن ها پرداخته شد و در ادامه به ارائه نتايج مطالعات آينده نگاري توسعه سرزمين و مطالعات تدوين چشم انداز توسعه فضايي كشور پرداخته شد. فراز پاياني اين گزارش نيز به ترسيم سازمان فضايي مطلوب در افق ۱۴۲۴ شامل الگوي مطلوب استقرار فعاليت ها و الگوي مطلوب استقرار جمعيت (نظام سكونتگاهي) اختصاص داشت.
جناب اقاي دكتر نوبخت معاون محترم رئيس جمهور و رئيس شوراي راهبري و سياستگذاري تدوين سند ملي آمايش سرزمين نيز نقطه نظرات اصلاحي و ارشادي خود را در خلال ارائه گزارش، به پژوهشگران اعلام نموده و در پايان ضمن تقدير و تشكر از زحمات و تلاش هاي صورت گرفته، توصيه نمودند تا به نحو مقتضي آراء و نظرات صاحب نظران و ذينفعان و دستگاه هاي اجرايي ذيربط، براي غنابخشي هرچه بيشتر، به كار ارزشمند صورت گرفته، اخذ شود.
در پايان نيز جناب آقاي دكتر آزموده اردلان رئيس مركز با تقدير و تشكر از كليه معاونت ها و امور تخصصي سازمان كه بستر ارتباطي لازم با دستگاه هاي اجرايي كشور را براي اخذ آمار و اطلاعات مورد نياز تهيه سند مهيا نمودند، ابراز داشتند اين سند ملي، كه ان شاء الله پيش نويس آن به زودي براي انجام فرايند تصويب به شورايعالي آمايش تقديم خواهد شد، حاصل همكاري و همدلي جمع زيادي از مسئولين، صاحب نظران و پژوهشگران كشور بوده است. 


چهارشنبه 07 اسفند 1398 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.