گزارش تاب‌آوری در برابر بلایا، برای دستیابی به توسعه پایدار منتشر شد.
گزارش تاب‌آوری در برابر بلایا، برای دستیابی به توسعه پایدار منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري،گزارش شماره ۱۱۶ مركز با عنوان "تاب‌آوري در برابر بلايا، براي دستيابي به توسعه پايدار" از سلسه گزارشات گروه پژوهشي توسعه امور بخشي و محيط زيست  منتشر شد.

در بين كشورهاي جهان، ايران به لحاظ بروز حوادث غيرمترقبه جزو ۱۰ كشور بلاخيز جهان است كه از ۴۰ حادثه طبيعي شناسايي شده در جهان بيش از ۳۰ مورد آن در ايران رخ داده است. اين در حالي است كه جمهوري اسلامي ايران ۶ درصد تلفات بلاياي طبيعي جهان را به خود اختصاص مي‌دهد، اما فقط يك درصد جمعيت جهان را در خود جاي داده است. هر چند نقش انسان‌ها در وقوع بسياري از حوادث طبيعي غيرمترقبه با عدم قطعيت‌هاي زيادي مواجه است، اما آنچه مسلم است بشر در تشديد و شدت بخشيدن به برخي بلاياي طبيعي مانند تشديد پيامدهاي ناشي از طوفان‌هاي گردو‌غبار، بروز خشكسالي‌هاي ناشي از انتشار بي‌رويه گازهاي گلخانه‌اي و غيره به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم نقش دارد كه اين رخدادهاي طبيعي سالانه هزينه‌هاي جاني و مالي هنگفتي را بر اقتصاد كشورها، به‌ويژه كشورهاي در حال توسعه و كمتر توسعه يافته تحميل مي‌كند.


یک شنبه 24 فروردین 1399 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.