گزارش آینده پیش‌رو: کلان‌روند گسترش شهرنشینی و شهرهای آینده منتشر شد.
گزارش آینده پیش‌رو: کلان‌روند گسترش شهرنشینی و شهرهای آینده منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، گزارش آينده پيش‌رو: كلان‌روند گسترش شهرنشيني و شهرهاي آينده از سلسله گزارشات گروه پژوهشي آينده نگري و فناوري هاي نو منتشر شد.

هدف از مطالعه حاضر «بررسي تحولات آتيِ شهرنشيني و شهرهاي آينده و همچنين شناخت وضعيت ايران از منظر مطالعات انجام ‌شده» است. اين پژوهش به شيوه فراتحليل و با مروري بر مطالعات انجام‌شده از سوي مراكز پژوهشي ملي و بين‌المللي معتبر انجام شده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه پژوهش‌هاي انجام‌شده در حوزه مربوط به «شهر» از منظر آينده‌نگري را مي‌توان در دو مقوله كلي دسته بندي كرد كه عبارتند از: الف) آينده شهرنشيني؛ ب) آينده شهر يا شهرهاي آينده.

بر اين مبنا مطالعه حاضر در دو قسمت كلي مورد اشاره سازمان يافته اند.


یک شنبه 07 اردیبهشت 1399 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.