گزارش آینده پیش رو:کلان‌روندهای حوزه انرژی منتشر شد.
گزارش آینده پیش رو:کلان‌روندهای حوزه انرژی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، گزارش آينده پيش رو:كلان‌روندهاي حوزه انرژي از سلسله گزارشات گروه پژوهشي آينده نگري و فناوري هاي نو منتشر شد.

با عنايت به اينكه دستيابي و نيل به رفاه و رشد اقتصادي مستمر و مداوم، از دغدغه هاي اصلي سياست گذاران اقتصاد كلان است، توجه به بخش‌هاي مهم اثرگذار بر اين امر و درنتيجه تدوين راهكارهاي سياستي مؤثر از رخدادهاي اين بخش‌ها در راستاي تحقق اهداف اشاره ‌شده، بسيار حائز اهميت است. در اين ميان، سير تاريخي، اقتصادي و سياسي كشورها نشان مي‌دهد كه حوزه انرژي يكي از مهم‌ترين عوامل ضروري در توسعه اقتصادي جوامع محسوب شده و نقش ويژه‌اي در رشد اقتصادي، رفاه اجتماعي، بهبود كيفيت زندگي و امنيت كشورها، ايفا مي‌كند. به اين ترتيب، اتخاذ تصميم در جهت سياست قيمت‌گذاري نفت (به‌عنوان مهم‌ترين منبع انرژي دنياي كنوني)، توليد و انتقال انرژي و به‌ويژه سرمايه‌گذاري در اين بخش، از چالش‌هاي اساسي و مهم پيش روي كشورها به شمار مي‌رود. از سوي ديگر، طي سال‌هاي اخير و با توجه به عوامل زيست‌محيطي و مبحث كارايي انرژي، جايگزيني انرژي‌هاي اوليه نفت و گاز بسيار جدي دنبال شده و تقاضاي انرژي در كشورهاي توسعه‌يافته به سمت استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير سوق پيدا كرده است، اما همچنان نياز به توجه به انرژي نفت و گاز وجود داشته و توجه به نقش حياتي اين بازيگر در عرصه اقتصاد و سياست، آگاهي از تحولات متغيرهاي مهم و اثرگذار آن براي كمك به پيشبرد اهداف استراتژيك جوامع، ضروري است.

گزارش آينده پيش روكلان‌روندهاي حوزه انرژي منتشر شد


دوشنبه 08 اردیبهشت 1399 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.