رفع موانع و سرعت بخشیدن به فرایند توسعه و اجرای سند توسعه سواحل مکران
رفع موانع و سرعت بخشیدن به فرایند توسعه و اجرای سند توسعه سواحل مکران

به گزارش روابط عمومي مركز اين گزارش پژوهشي در شانزده صفحه به همت حميد محمدي– يدالله ديوسالار – گل نساء صلواتي – محدثه بشير مشهدي و سميه پرويزي مريواني در گروه پژوهشي آينده نگري و فناوري هاي نو مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري منتشر شده است.

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم: موقعيت ژئوپليتيك و ژئواكونوميك سواحل مكران باعث اهميت راهبردي اين سواحل در منطقه و كشور شده است؛ اما با توجه به اهميت استراتژيك اين سواحل، توسعه يافتگي اين منطقه متناسب با اهميت راهبردي آن نيست. اين پژوهش با اين رهيافت كه مهمترين عوامل توسعه نيافتگي سواحل مكران، مجموعه اي از عوامل دروني و بيروني اند به بيان اين عوامل و مسائل ناشي از آن پرداخته است. با نگاه بيروني به مسئله مكران، ظرفيت هاي سرمايه گذاري و توسعه مكران را بايد حول مسئله آب مطرح كرد. به عبارت ديگر، اصل توسعه به آب آزاد، دريا و درنهايت قطب اقتصاد دريايي و توسعه دريامحور ختم ميشود.

لازم به ذكر علاقه مندان مي توانند اصل گزارش را در لينك زير دانلود نمايند.

تدوين نقشه راه جهت رفع موانع و سرعت بخشيدن به فرايند توسعه و اجراي سند توسعه سواحل مكران

 


سه شنبه 04 بهمن 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.