گزارش آینده پیش‌رو: چالش‌های حکمرانی در افق ۱۴۲۴ منتشر شد.
گزارش آینده پیش‌رو: چالش‌های حکمرانی در افق ۱۴۲۴ منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، گزارش آينده پيش‌رو: چالش‌هاي حكمراني در افق ۱۴۲۴ از سلسله گزارشات گروه پژوهشي آينده نگري و فناوري هاي نو منتشر شد.

در ادبيات موضوع علم اداره جامعه گفته مي شود حاكميت مهم‌ترين نهادي است كه يك جامعه براي گذر از وضع نامطلوب و رسيدن به شرايط مطلوب خود برپا مي دارد. حكومت  بزرگ‌ترين و گسترده ترين مؤسسه با تأمين مالي عمومي براي اداره يك جامعه است؛ بنابراين، استفاده حكومت از سند ملي آمايش سرزمين، كاركردي كاملاً حاكميتي دارد و بنا به اين قرابت كاركردي، توجه به روندهاي حكمراني يك لايه نظري مهم در انتخاب ابزارها (در اينجا سند ملي آمايش) در استفاده هاي بلندمدت است. اين نگرش كه تحولات آينده حكمراني به خصوص در عصر داده چگونه خواهد بود، به‌طور مستقيم در محتواي سند آمايش تغييري ايجاد نمي كند؛ ولي اين نگرش در انتظاراتي كه از اسناد ملي مي رود، مؤثر است. همچنين بهره مندي از سند ملي آمايش سرزمين، نيازمند تمهيدات حاكميتي در نهادسازي و الزامات قانوني است تا نظارت و تضمين لازم براي پياده سازي توصيه هاي اين سند تأمين شود.

 


سه شنبه 09 اردیبهشت 1399 (4 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.