کتاب هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران؛ آسیب‌ها و چالش‌ها منتشر شد
کتاب هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران؛ آسیب‌ها و چالش‌ها منتشر شد

اين كتاب در ۵ بخش به بحث آسيب‌ها و چالش‌هاي برنامه و برنامه‌ريزي در ايران مي‌پردازد و راهكارهاي كوتاه‌مدت و بلندمدتي را براي برون‌رفت از وضع موجود مطرح مي كند.

در بخش اول اين كتاب باعنوان ورود به موضوع؛ به روش تحقيق و مدل مفهومي، كه مبتني بر مطالعات اسنادي و كتابخانه‌اي و همچنين شواهد پژوهي و استفاده از نظرخبرگان است، اشاره شده است. در بخش دوم باعنوان كليات؛ مقدمات و مباحث پيش‌نياز به بررسي برنامه‌هاي كشور قبل و بعد از انقلاب و همچنين روند شكل‌گيري سازمان برنامه و بودجه پرداخته است.

بخش سوم باعنوان پيشينه طبقه‌بندي آسيب‌هاي برنامه‌ريزي در ايران به بررسي مطالعات صورت گرفته در خصوص آسيب‌هاي برنامه‌ريزي در ايران اختصاص يافته است. همچنين در بخش چهارم كتاب با عنوان آسيب‌ها و چالش‌ها براي فهرست كردن و سپس طبقه‌بندي كردن آسيب‌ها و چالش‌هاي برنامه‌ريزي توسعه در كشور طي هفت دهه گذشته اهتمام صورت گرفته است.و در بخش پنجم كتاب با عنوان گفتار پاياني به جمع‌بندي وضع موجود نظام‌برنامه‌ريزي توسعه در كشور و راهبردهايي براي نيل به وضع بهبوديافته پرداخته شده است.

مطالعه این کتاب در آستانه ورود به فرایند تدوین برنامه هفتم توسعه، به همه علاقمندان و سیاست گذاران پیشنهاد می شود.

بایزید مردوخی از پیشکسوتان برجسته سازمان برنامه و بودجه، اثر مذکور را “به عنوان دایره المعارف معتبری در باره برنامه، برنامه ریزی و توسعه ایران” معرفی نموده است که “مورد استفاده و تحسین علاقه مندان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت”. کتاب”هفتاد سال برنامه ریزی توسعه در ایران: آسیب ها و چالش ها”، به قلم دکتر فتح اله آقاسی زاده صاحب نظر در حوزه برنامه ریزی و توسعه (با همکاری سعید غلامی نتاج امیری)، توسط مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودحه و در 469 صفحه منتشر شده است.


یک شنبه 09 بهمن 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.