کتاب هفتاد سال برنامه ‏ریزی توسعه در ایران (دورۀ 6جلدی) منتشر شد
کتاب هفتاد سال برنامه ‏ریزی توسعه در ایران (دورۀ 6جلدی) منتشر شد

اين كتاب در 6 جلد به بحث برنامه ریزی توسعه در ایران مي‌پردازد و راهكارهاي كوتاه‌مدت و بلندمدتي را براي برون‌رفت از وضع موجود مطرح مي كند.

در فصل دوم؛ جلد اول اين كتاب باعنوان گزارش های تحلیلی؛ به تودرتویی نهادی وظرفیت جذب ضعیف به مثابۀ عوامل نهادی شکست برنامه درایران، انقلاب چهارم صنعتی و ضرورت تحول در ساختارها و فرایندهای نظام برنامه ریزی در ایران و نیز به پیش نیازها و زیرساخت های محیطی برای دستیابی به الگوی مناسب برنامه ریزی توسعه در ایران اشاره شده است.

در فصل سوم باعنوان مقالات علمی تخصصی به استخراج نظریه توسعه بر پایه دیدگاه های حضرت امام خمینی (ره) به روش نظریه پردازی داده بنیاد، اندیشه های اصلی برای برنامه ریزی توسعه و تمدن سازی، رویکرد عامل محور در برنامه ریزی فضایی اشاره شده است.

در جلد دوم؛ فصل سوم این کتاب به مقالات علمی تخصصی در خصوص تببین نقش نظارت مالی بر برنامه ریزی توسعه کشور، توسعه در تاریکی، دشواری ارزیابی امور فرهنگی در برنامه های توسعه پرداخته شده است.


شنبه 08 بهمن 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.