گزارش رویکرد نظری برنامه هفتم توسعه رشد فراگیر و مختصات آن منتشر شد
گزارش رویکرد نظری برنامه هفتم توسعه رشد فراگیر و مختصات آن منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مقدمه اين گزارش مي خوانيم : يكي از رموز موفق كشورهاي داراي نظام برنامه‌ريزي كارآمد ازجمله هند، چين، تركيه، مالزي و غيره، قرارگيريِ برنامه‌ها بر يك رويكرد نظريِ مشخص است كه بتواند مسائل آن كشورها را با وضوح بيشتر بيان كند و راه‌حل مشخص را براي آنها بيابد. فقدان يك رويكرد نظري مشخص در شالوده برنامه‌ها يا تعارض رويكردهاي چندگانه در برنامه‌ها، يك مانع بسيار محكم در توفيق برنامه‌هاي توسعه در كشور بوده است. از اين بابت تأكيد برنامه هفتم بر هدف آرمانيِ پيشرفت اقتصادي توأم با عدالت و با مضمونِ ثبات اقتصادي، رشد فراگير و دانش‌بنيان مبتني بر آمايش سرزمين يك گام بزرگ است كه مي‌تواند همگرايي لازم در برنامه هفتم را تضمين كند.

اين گزارش در ۶۰ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: دلايل بنيادي رويكرد پيشنهادي رشد فراگير، الزامات و چارچوب‌هاي انتخاب رشد فراگير به مثابه مبناي نظري برنامه هفتم، ضرورت انتخاب يك رويكرد نظريِ پايه در برنامه هفتم و الزامات آن و  ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت سيد رحيم تيموري- الهام وفائي- حانيه علي بيكي علوي و با نظارت علمي غلامرضا گرائي نژاد تهيه و تدوين شده است. 

دريافت فايل گزارش 


چهارشنبه 06 مهر 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.