گزارش بسته سیاستی برنامه ریزی توسعه سرزمینی اجتماع محور در ایران منتشر شد
گزارش بسته سیاستی برنامه ریزی توسعه سرزمینی اجتماع محور در ایران منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : رويكرد توسعه سياسي در برنامه‌هاي توسعه كشور ماهيتي دولت‌محور، متمركز و متخصص‌محور كه پايگاه اجتماعي محدود دارد و به لحاظ شموليت و دربرگيرندگي ديدگاه‌ها، تعلق اجتماعي محدودي را نشان مي‌دهد. هماهنگي‌هاي بين بخشي به شدت تضعيف شده كه اين كاهش با تضعيف عملكرد اقتصادي همراه است. در اين گزارش، براي حمايت از فرايند فراگير و پاسخگوتر كردن دولت، بر ظرفيت‌سازي نهادها در سطح منطقه‌اي، محلي و توانمندسازي مردم به عنوان ذينفعان اصلي در فرايند سياستگذاري و برنامه‌ريزي توسعه اجتماع‌محور، تأكيد شده است كه به توانمندسازي دولت مركزي نيز مي‌انجامد. در رويكرد توسعه اجتماع‌محور، الزامات در ساختار و سيستم‌هاي مديريت و حكمروايي چندسطحي و چندكنشگري از طريق اصلاح سياست و ظرفيت‌سازي نهادي عمل مي­كنند. به اين ترتيب، فرايند سرمايه‌گذاري مالي راهبري مي­شود و ديگر نهادهاي عمومي و غيردولتي مسئوليت حمايت فني و تخصصي كارشناسان را به منظور تسهيل مشاركت محلي، يكپارچگي بهتر برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مرتبط با فرايند برنامه‌ريزي توسعه سرزميني اجتماع‌محور ارائه مي‌دهند.

 

اين گزارش در ۴۷ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: نظام برنامه ريزي توسعه در ايران، چارچوب مفهومي رويكرد توسعه سرزميني اجتماع‌محور، زمينه سازي براي عملياتي كردن چارچوب توسعه اجتماع‌محور، فرايند يكپارچه توسعه سرزميني اجتماع محور و  ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت الهام اميرحاجلو و با نظارت علمي غلامرضا گرايي نژاد تهيه و تدوين شده است. 

دريافت لينك خبر 


چهارشنبه 09 شهریور 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.