چرا منطقه مکران به توسعه مورد انتظار دست پیدا نکرده است؟
چرا منطقه مکران به توسعه مورد انتظار دست پیدا نکرده است؟

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : منطقه مكران با توجه به ويژگي‌ها و شرايط حاكم بر آن داراي مزيت ‌هاي متعددي است كه مي‌تواند به منظور توسعه منطقه و كشور نقش‌ آفرين باشد. اين منطقه با اينكه در سال‌هاي اخير در اولويت ‌هاي توسعه‌ اي براي كشور قرار داشته و براي آن نقش‌ ها و برنامه‌ هاي متعددي نيز تدوين ‌شده است، اما همچنان در ساختارهاي اجرايي با موانع متعددي روبه‌رو است و عملاً برنامه‌ ها در مراحل اجرايي، با كندي و تعارضات منافع بخشي و سازماني مواجه مي‌شوند.

اين مشكلات عمدتاً ناشي از عدم رعايت الزامات تحقق برنامه و نبود يك برنامه اجرايي منسجم با يك فرايند و نقشه راه مشخص است. از اين‌رو ضرورت تدوين يك فرايند براي دستيابي به چشم ‌اندازهاي ترسيم‌ شده اين منطقه و مأموريت‌ هاي آن ضروري است.

اين گزارش در ۵۸ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: جايگاه و حوزه مداخله منطقه ساحلي مكران، تبيين فرايند و الگوي برنامه‌ريزي، برنامه راهبردي، مروري بر وضع موجود و ترسيم تصويرآينده مطلوب و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت ادريس جهانگير، مهرداد كاشف و با نظارت علمي محسن ابراهيمي فر تدوين شده است. 

 

دريافت فايل گزارش 


شنبه 08 مرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.