گزارش ریشه‌یابی آسیب‌‌های نظام برنامه‌ریزی برای کاربست در تدوین نظام برنامه‌ریزی مطلوب منتشر شد
گزارش ریشه‌یابی آسیب‌‌های نظام برنامه‌ریزی برای کاربست در تدوین نظام برنامه‌ریزی مطلوب منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : هدف گزارش حاضر، ريشه‌يابي آسيب‌هاي نظام برنامه‌ريزي در كشور است. در ضمن، نگاه كلي به نظام‌نامه‌هاي برنامه‌هاي توسعه بعد از انقلاب، ساختار قوانين و نيز بررسي اهداف و عملكرد آن بر اساس تعريف نظام برنامه‌ريزي كه مجموعه‌اي از سازوكارها، سازمان‌ها، تشكيلات و روش‌هايي است كه به منظور تهيه و تدوين، تصويب، اجرا، نظارت و ارزيابي برنامه‌هاي توسعه كشور طراحي مي‌شود. نظام برنامه‌ريزي از دو بعد مراحل آن (تهيه و تدوين (پيش‌نياز، ساختار، فرايند و محصول)، تصويب، پيش از اجرا، اجرا و نظارت و ارزيابي) و منشأ آن (درون و برون‌سازماني) مورد آسيب‌شناسي قرار گرفته است.

اين گزارش در ۶۰ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: نظام برنامه‌ريزي، مروري بر نظام‌نامه‌هاي برنامه‌ريزي (بعد از انقلاب اسلامي)، ساختار قانوني برنامه‌هاي توسعه كشور، آسيب‌شناسي نظام برنامه‌ريزي و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت غلامرضا گرائي نژاد و الهام وفايي تدوين شده است. 

دريافت فايل گزارش 


چهارشنبه 15 تیر 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.