گزارش مطالعه ی تطبیقی برنامه ریزی توسعه منتشر شد
گزارش مطالعه ی تطبیقی برنامه ریزی توسعه منتشر شد

به گزارش روابط عمومي مركز، در خلاصه مقدمه اين گزارش مي خوانيم : برنامه­ريزي توسعه در ايران از طريق تحول در سازمان برنامه و آغاز برنامه­هاي جامع كشور، با تغيير جهاني برنامه­ريزي هم‌راستا است. تجربه هفت دهه­اي برنامه­ريزي توسعه در ابتدا منطبق با گسترش برنامه­ريزي­هاي جامع تحت فضاي جنگ سرد بود؛ اما گذار فعلي آن بيشتر تحت پيشرانِ نيروهاي جهاني شونده ضرورت جامع­نگري و چشم­اندازنگري در تفكر توسعه و تمركز زدايي در برنامه­ريزي و اجراي آن است. مارپيچ توسعه در ايران روايتي است كه در دهه‌هاي گذشته ذهن بسياري از متفكران و حتي مردم دغدغه‌مند به اين امر را به خود مشغول كرده؛ آن چنانكه اكثر متفكران فرصت‌هاي آسان‌ترِ پيشين براي توسعه را از دست رفته و مسير پيش­رو در زمينه دستاوردهاي توسعه را بسيار دشوار مي‌بينند. مع­الوصف، اين گزارش معطوف به مطالعۀ تطبيقي تجربه برنامه‌ريزي توسعه در جهان از بابت درس‌آموخته‌ها براي كشور در آستانه برنامه هفتم بوده و چند پيش‌فرض عمده محتواي كار را پيكره­بندي مي­كند.

اين گزارش در ۳۰ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: تحول برنامه ريزي توسعه در جهان: روند بلندمدت، بيان تجربۀ جهانيِ برنامه‌ريزي توسعه و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت سيد رحيم تيموري و با نظارت علمي غلامرضا گرائي نژاد تدوين شده است.

دريافت فايل گزارش 


یک شنبه 12 تیر 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.