تبیین نظریه ارتزاق و نشست هم اندیشی مرکز
تبیین نظریه ارتزاق و نشست هم اندیشی مرکز

محسن قنبريان در ابتداي اين نشست ضمن بيان مباني نظري خود بر اساس انديشه هاي شهيد مطهري بر مباني نظريه ارتزاق تاكيد كرد و گفت: قانون بايد مبتني بر عدالت و عدالت بايد سند استحقاق و استحقاق هم مبتني بر واقعيتي طبيعي باشد.

حجت الاسلام قنبريان در تحليل سه قاعده از شيخ طوسي، شيخ انصاري و ميرزاي نائيني در ثبوت قاعده در رزق، در خدمات دولتي تاكيد كرد و گفت: قاعده شيخ طوسي پوشش دهنده حوزه مديران و مقامات است، قاعده شيخ انصاري ناظر بر پوشش دهنده حوزه خدمات عمومي و بهداشت، آموزش، امنيت و .... است و برخي خدمات و امور حسبيه اي "اموري كه شارع مقدس بر آنها تاكيد كرده اند" ناظر بر قاعده ميرزاي نائيني تدوين شده است.

وي در خصوص ظرفيت هاي اين نظريه به منظور براي قاعده گذاري در سطح جامعه گفت: امكان بلكه لزوم تامين معيشت همه كارمندان، ظرفيت بيشتر براي افزايش بهره وري (بخاطر وسعت در قرارداد)، ظرفيت بيشتر براي كاهش هجوم از بخش خصوصي به دولت، قابليت بيشتر براي نظم بخشي در حقوق و رفاهيات، امكان بيشتر سنجش پذيري و مقايسه در سطوح افقي و عمودي مشاغل و امكان بيشتر براي تحقق مدير تراز حكومت اسلامي (زهد  مديران) از اهم مواردي است كه مي توان به آن اشاره نمود.

ايشان در خصوص ممنوعيت هاي نظريه ارتزاق،  بر اصل پرهيز از دو شغله شدن افراد و همچنين عدم استفاده از در آمد هاي اختصاصي تاكيد كرد.

قنبريان بر اصل يك واقعيت طبيعي در نظريه ارتزاق تاكيد كرد و بيان كرد: در صورت مشاهده اختلاف در نظريه ارتزاق بايد بر اصل واقعيت طبيعي مورد نظر قرار گيرد. تعيين كف و سقف پرداخت از بيت المال به قدر رفع حاجت و ضروريات زندگي تكليف دولت در مواجهه با كارمندان خود است.

اين مدرس حوزه در تشريح مخالفت با استفاده از درآمد هاي اختصاصي گفت: رابطه افراد با بيت المال رابطه مالكيتي نيست بلكه يك نوع رابطه توليتي است لذا استفاده از درآمد هاي اختصاصي در نفس خود يك خطاي راهبردي است .

سيد مهدي پاكذات "رياست مركز" ضمن تشكر از ارائه منسجم حجت الاسلام قنبريان و بيان سوالات خود گفت: ورود منسجم به نيازهاي روز جامعه و دقت در نوع نگاه از امتياز هاي اين ارائه به شمار مي رود و اميدوارم همكاران با دقت در اين نظريه و نظريات مشابه نهايت استفاده نظري و عملي را از اين نوع اقدامات پژوهشي در فعاليت مركز مورد استفاده قرار گيرد.

 در خاتمه اين نشست هم انديشي كه با حضور دكتر پاكذات رياست مركز، مديران مركز و پژوهشگران مركز برگزار شد حضار پيرامون اين نظريه به بحث و تبادل نظر پرداختند.


یک شنبه 22 خرداد 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.