توجه جدی به پژوهش‌های مسئله‌محور؛ راهگشای رفع موانع توسعۀ کشور
توجه جدی به پژوهش‌های مسئله‌محور؛ راهگشای رفع موانع توسعۀ کشور

امروزه علوم انساني و از جمله اقتصاد، بسيار كاربردي‌تر شده و حكمراني و تدبير اجتماعي بدون آگاهي از آن ممكن نيست. در علوم انساني، خواه با رويكرد تأسيس نظام‌هاي اجتماعي به منظور قالبي براي پيشرفت جوامع انساني و خواه با رويكرد توجه به برنامه‌هاي توسعه، در نقش تغيير مسير جوامع از وضع موجود به وضع مطلوب، مسئله‌محوري رويكردي راهگشا در رفع موانع توسعه است. شواهد گوياي اينست كه درحال‌حاضر، اكثر پژوهش‌ها در كشور مبنايي، نظري و موضوع‌محور هستند؛ درحالي‌كه منطق حكم مي‌كند، به‌استثناي آن بخشي از پژوهش‌ها كه لازم است براي ارتقاي مرزهاي دانش، به‌صورت بنيادي انجام ‌شوند، عمدۀ پژوهش‌ها براي حل مسائل كشور و با صبغۀ راهبردي – كاربردي انجام گيرند. فلسفۀ وجودي پژوهش، كمك به حل مسائل است. پژوهشي كه مسئله‌اي ( اعم از علمي يا اجرايي) را با روش علمي حل نكند، رسالتش ناتمام مانده است. هنر و تمايز اصلي انسان خردمند و جوامع انساني خردورز، حل مسائل به‌صورت نظام‌مند و براساس فكر و تحقيق است. متأسفانه، در شرايط فعلي كشور، اين رويكرد در اغلب مراكز علمي و پژوهشي وجود ندارد يا بسيار ضعيف است. بيشتر محصولات و توليدات علمي در كتابخانه‌ها خاك مي‌خورند و نظام حكمراني كشور نمي‌تواند از آنها براي حل مسائل خود بهره بگيرد. چارۀ كار، روي آوردن جدّي به پژوهش‌هاي مسئله‌محور و طراحي فرآيند مشخص براي حركت از شناخت دقيق مسائل و رسيدن به راهبردها و راهكارهاي مؤثر در گشودن گره‌هاي اجرائي كشور است .

 مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه و بودجه كشور، به‌عنوان يك تكليف، در راستاي حل مسائل و چالش‌هاي پيشِ روي برنامه‌ريزان و مجريان نظام برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي كشور، بويژه در آستانه تدوين برنامه هفتم توسعه در قالب ساماندهي و انجام پژوهش‌هاي كاربردي و مسئله محور بعنوان چراغ راه روشن پيش روي نظام مديريتي و اجرايي كشور و با هدف رسيدن به يك الگوي مناسب براي سفارش و يا پذيرش و چاپ مقالات علمي انديشمندان در فصلنامۀ تخصصي خود، به‌دنبال اين تغيير رويكرد است. لذا پس از جمع‌بندي نظرات مديران و اعضاي محترم هيئت علمي گروه‌هاي پژوهشي و به منظور تقويت بنيه تحليلي و كارشناسي پژوهشگران و غناي محصولات علمي مركز، نسبت به طرح موضوع در هيئت تحريريه و كسب رهنمودهاي شايستۀ سردبير و اعضاي محترم گروه دبيران فصلنامه اقدام گرديد و براساس آن، از طريق تعامل شبكه‌اي گسترده با انديشكده‌ها ، پژوهشكده‌ها و ساير مراكز علمي- پژوهشي، ازجمله مركز پژوهشي مبنا و مركز همكاري‌هاي تحول و پيشرفت رياست جمهوري، در قالب نشست‌هاي تخصصي و جلسات هم‌انديشي، براي اجرايي كردن اين تغيير رويكرد، تلاش شده است. 

از اينرو با دعوت از جامعه فرهيخته پژوهشگران و آزاد انديشان عرصه علم و همچنين عموم اساتيد و همكاران نظام اجرايي و برنامه‌ريزي كشور بويژه خانواده بزرگ سازمان برنامه و بودجه اعم از ستاد، مراكز و سازمان‌هاي وابسته و استانها تقاضامند است يافته‌هاي پژوهشي و مقالات علمي خود را از طريق عضويت در سايت فصلنامه به آدرس http://www.journaldfrc.ir   ارسال و نقش موثري در مسير پيشرفت و بالندگي كشور ايفا نمايند.


یک شنبه 08 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.