هفتاد و پنج نشست علمی و تخصصی در خدمت توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور
هفتاد و پنج نشست علمی و تخصصی در خدمت توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور

شفيعي، با بيان اهميت مطالعات و به اشتراك‌گذاري يافته‌هاي پژوهشي در برنامه‌ريزي كلان كشور، گفت: تمام توان نشست‌هاي تخصصي مركز، در راستاي اعتلاي برنامه‌ريزي در عرصۀ توسعه فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي است؛ به‌گونه‌اي كه علم نافع در جايگاه اصلي خود و در خدمت رشد و اعتلاي كشور قرار گيرد.

شفيعي، ضمن بر شمردن برخي از اقدامات مؤثر در روند اين نشست‌هاي علمي و تخصصي، خاطر نشان كرد: حضور فعال نهادهاي تأثيرگذار در حوزۀ سياست‌گذاري كلان و همچنين همراهي علمي نهادهاي علمي و ميزباني مؤثر گروه‌هاي پژوهشي مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، امور تخصصي سازمان برنامه و بودجه كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي استانها و ساير مراكز پژوهشي، دانشگاهي و انديشگاهي، فضاي عمومي اين نشست‌ها را به كانون تأثيرگذاري براي شبكۀ ذي‌نفعان مركز پژوهش‌ها بدل كرده است.

سيّدمحمّدشفيعي، كه پيش از اين تجربۀ فعاليت و مديريت در وزارت آموزش‌وپروش را دارد، ضمن اعلام آمادگي و مكاتبه براي برگزاري نشست مشترك در حوزه برنامه هفتم توسعه آموزش و پرورش ، در خصوص جنبۀ علمي اين نشست‌ها تأكيد كرد: گزارش‌هاي مكتوب و تصويري نشست‌ها با استقبال خوبي از جانب مخاطبان مواجه شد؛ اما نكتۀ كليدي در اين نشست‌ها، كاربردي بودن و همچينين توجه به مسائل روز كشور است.

شفيعي در بيان اهميت كاربردي بودن نشست‌هاي تخصصي مركز خاطر نشان كرد: در يك آسيب‌شناسي كلي، فاصلۀ بين تئوري و عمل، همواره مورد اشارۀ اهل فن بوده است؛ اما بي‌ترديد، توجه به مسائل عيني جامعه و پُركردن فاصلۀ نظر با عمل در ذهن سياست‌گذار، رسالتي است كه هر مركز علمي و پژوهشي بايد در پي آن باشد.

نياز كارشناسان فرهيختۀ سازمان برنامه‌وبودجه به آگاهي از آخرين يافته‌هاي علمي در حوزۀ برنامه‌ريزي و آشنايي بدنۀ سازمان با تحولات علمي روز، ديگر مسئله‌اي بود كه شفيعي در گفت‌وگوي خود بدان اشاره كرد و افزود: تصميمات كارشناسان سازمان برنامه در آيندۀ كشور، نقش تعيين‌كننده‌اي دارد؛ لذا آشنايي اين عزيزان، كه هركدام در جايگاه خود صاحب‌رأي و نظر دقيق هستند، با آخرين يافته‌هاي پژوهشي و مسائل مورد بحث و نظر از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

شفيعي در همين ارتباط ادامه داد: پرداختن به نيازهاي مطالعاتي سازمان برنامه در مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، به دو سبك، در حال انجام است. اولين روش، ارائۀ گزارش‌هاي سياستي و پژوهشي است و دومين روش، برگزاري نشست‌هاي علمي-تخصصي است كه دفتر آموزش و ترويج، متولي دومين مدل ارائۀ محتواست و اين مهم را بر عهده دارد.

شفيعي، همچنين در خصوص اهميت مقولۀ آموزش، ضمن بيان وظايف قانوني مركز، نشات گرفته از سياستها و دستورالعملهاي ابلاغي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين خصوص، گفت: تلاش شده است دفتر آموزش و ترويج، نيازهاي مورد نياز كارشناسان مركز را در وهلۀ اول پوشش دهد و در ادامه، اميدواريم بتوانيم در كنار مسئولين امر، به نيازهاي آموزشي كارشناسان سازمان برنامه و ساير مراجع همكار اداري، آموزشي، پژوهشي، انديشگاهي كشور نيز بپردازيم.

شفيعي در خاتمه، ضمن قدرداني از شركت‌كنندگان در نشست‌هاي تخصصي مركز، آمار كلي شركت‌كنندگان در اين نشست‌ها به‌صورت مستقيم را يازده‌هزار و دويست و پنجاه نفر اعلام و ابراز اميدواري كرد: شركت‌كنندگان اين نشست‌ها بايد، با ايفاي نقش فعال‌تر در عرصۀ سياست‌گذاري، به نيازهاي اصلي مطالعاتي كشور و سازمان برنامه و بودجه بيشتر بپردازند.


سه شنبه 03 خرداد 1401 (1 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.