هدف دولت، حمایت از مردم و گذر از بحران غذایی است
هدف دولت، حمایت از مردم و گذر از بحران غذایی است


رئيس سازمان برنامه و بودجه افزود: قاعدتاً دهك‌هاي پايين جامعه بايد تحت حمايت بيشتر و دهك‌هاي بالا حمايت كمتري قرار بگيرند تا عدالت برقرار شود. بر اين اساس وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مسووليت دارد پالايش لازم را انجام داده و دهك‌هاي مختلف را مشخص كند كه پايگاه اطلاعات ايرانيان، اطلاعات كامل از وضعيت درآمدي افراد دارد.
وي گفت: اطلاعات وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در اختيار سازمان هدفمندي يارانه‌ها قرار گرفته و اين سازمان بر اساس مصوبات ستاد مردمي سازي و توزيع عادلانه يارانه‌ها، پرداخت‌ها را انجام داده است.
دكتر ميركاظمي تاكيد كرد: پرداخت يارانه‌ها كه روز گذشته انجام شد بر اساس تحليل‌ها و محاسبات انجام‌شده، البته ممكن است خطا هم وجود داشته باشد. افرادي كه از يارانه جامانده‌اند مي‌توانند به پايگاه سازمان هدفمندسازي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي مراجعه كنند كه اگر مشمول شوند، مابه‌ التفاوت دو ماه برايشان واريز مي‌شود، اما اگر افرادي مشمول نباشند، توضيح داده خواهد شد كه مشمول يارانه نيستند.
چه زماني يارانه قابل‌برداشت است؟
وي ادامه داد: يارانه واريز شده براي دو ماه و براي كالاهاي اساسي به‌جز دارو و نان است. به‌محض اينكه اجراي طرح آغاز شود، مبلغ كمك معيشتي قابل‌برداشت خواهد بود و مردم مي‌توانند از آن استفاده كنند، زيرا هنوز كالاي ۴۲۰۰ در جامعه توزيع مي‌شود و بايد قيمت‌گذاري‌ها صورت بگيرد و زيرساخت‌هاي لازم فراهم شود تا درنهايت اطمينان خاطر ايجاد شود و مردم بدانند كه دولت به فكر است و حمايت‌هاي لازم را انجام مي‌دهد.
معاون رييس جمهور تاكيد كرد: يارانه پرداختي براي اطمينان خاطر افراد جامعه است و افراد به‌صورت ماهانه مي‌توانند از مبالغ واريزي استفاده كنند.
رئيس سازمان برنامه و بودجه اضافه كرد: كمك معيشتي واريزي دولت درواقع تجميع يارانه‌هاي قبل (يارانه‌ها ماهانه و معيشتي) است، البته در بند «ب» تبصره ۱۴ بايد پالايش انجام شود و افراد جديدي كه مستحق دريافت يارانه هستند، ثبت‌نام شوند.
وي ادامه داد: البته يارانه معيشتي روز ۱۰ ارديبهشت‌ماه پرداخت شد و مبلغ واريزي علاوه بر آن است، اما از ماه‌هاي بعد فقط يك‌بار يارانه كمك معيشتي به‌صورت تجميعي پرداخت مي‌شود تا خانواده‌ها منابع را خودشان مديريت كنند؛ همچنين قسط وام يك‌ميليون توماني كرونايي نيز از يارانه كمك معيشتي كسر شده است.
قيمت جهاني كالاها دچار به‌هم‌ريختگي شده است

ميركاظمي با اشاره به اينكه در سطح جهاني قيمت كالاهاي اساسي دچار به‌هم‌ريختگي شده است، اضافه كرد: كشورها به شكل‌هاي مختلف از مردمشان حمايت مي‌كنند تا كمترين هزينه به مردم تحميل شود.
وي تصريح كرد: در كشور ما هم با واريز كمك معيشتي هم توزيع به‌صورت عادلانه و حمايتي انجام‌ مي‌شود. امروز امنيت غذايي در جهان به خطر افتاده است و از سال ۱۳۹۹ به بعد شاهد افزايش قيمت كالاهاي اساسي و مواد غذايي هستيم كه در اواخر سال ۱۴۰۰ با جنگ روسيه و اوكراين اين موضوع تشديد شد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه گزارشي از افزايش شديد قيمت برخي اقلام در بازار جهاني داد و گفت: هر تن جو در سال ۹۹ برابر ۲۷۰ دلار بود كه در شهريور سال گذشته به ۳۵۰ دلار و فروردين امسال به ۵۶۰ دلار رسيد؛ همچنين ذرت ۲۲۰ دلار بود كه در شهريور سال گذشته به ۳۹۹ دلار و فروردين امسال ۵۱۶ دلار افزايش يافت.
معاون رييس جمهور افزود: قيمت جهاني گندم هم در سال ۹۹ برابر ۲۱۰ دلار بود كه در شهريور سال گذشته به ۳۸۰ دلار و فروردين‌ماه به ۵۶۰ دلار رسيد و روغن خام هم ۷۴۱ دلار بود كه شهريور سال گذشته به ۱۲۸۰ دلار و فروردين‌ماه به ۲ هزار و ۳۶ دلار رسيده است.
ميركاظمي بيان كرد: از طرفي همه كشورها براي خريد كالاهاي اساسي هجوم آوردند و حتي كشورهاي صادركننده به بازرگانان خود اجازه صادرات نمي‌دهند. تقاضاي جهاني براي مواد غذايي تحريك شده است.
وي تصريح كرد: جنگ اوكراين و روسيه قابل‌توجه است، زيرا اوكراين بخش قابل‌توجهي از جو، ذرت، گندم و دانه‌هاي روغني را توليد و صادر مي‌شود و احتمال دارد روند كنوني تا سه سال آينده ادامه داشته باشد. تمام اين موارد بر بازار تاثير دارد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت قبل در مورد ذخاير كالاهاي اساسي به‌گونه‌اي عمل كرده بود كه ذخاير كشور ۳۰ تا ۷۰ درصد كمتر از حداقل ميزان موردنياز بود و ۸ ميليارد دلار كالاهاي اساسي را نيز خرج كرده بود، اما وقتي دولت سيزدهم روي كارآمد ذخاير كالاهاي اساسي را تامين كرد.
چگونه با كالابرگ الكترونيكي خريد كنيم؟
وي در مورد كالابرگ الكترونيكي نيز بيان كرد: با كارت بانكي كه مردم در اختيار دارند، كالابرگ الكترونيكي اجرا مي‌شود و نياز به كارت جديد نيست. ماهانه كارت بانكي سرپرستان خانوار شارژ مي‌شود و مردم مي‌توانند كالاهاي مشخص را به قيمتِ شهريور ۱۴۰۰ بخرند. دستگاه‌هاي كارت‌خوان مخصوصي در فروشگاه‌ها نصب مي‌شود، مردم مي‌توانند كالاهاي اساسي را خريداري كرده و در هنگام خريد نوع كالاي خريداري‌شده در دستگاه انتخاب كنند تا يارانه آن محاسبه شود.
عضو كابينه دولت سيزدهم گفت: وقتي اختلاف قيمت وجود دارد، تقاضا براي يك محصول بيشتر خواهد شد. با اين طرح دولت ارز را به تجار، واردكنندگان، كارخانه‌هاي روغن با همان نرخ نيمايي مي‌دهد، يعني ريال را در بازار جمع مي‌كند، بنابراين بخشي از پايه پولي بهبود پيدا مي‌كند.
رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر روش قبلي تداوم داشت، بايد ارز ۴۲۰۰ توماني مي‌داديم و اگر بانك مركزي ارز نداشت، بايد در بازار خريد مي‌كرد، اما با اين طرح مي‌توان پايه پولي را اصلاح كرد. با اين روش كه يارانه را در آخر زنجيره به خود مردم مي‌دهيم، اثربخشي بيشتري خواهد داشت.
وي گفت: تا قبل از اينكه كالابرگ الكترونيكي براي مردم طراحي شود، يارانه معيشتي به‌حساب مردم واريز شده است اما بعد از آن با كالابرگ الكترونيكي و راه‌اندازي سامانه مربوطه، مردم مي‌توانند كالاهاي اساسي مانند مرغ، تخم‌مرغ و يا روغن خريداري كنند. اين تكليفي است كه قانون بودجه براي دولت در نظر گرفته است.
دكتر ميركاظمي اضافه كرد: در حال حاضر اگر يارانه كمك معيشتي آزاد شود، مردم مي‌توانند با آن كالاهاي ديگر هم خريد كنند، اما وقتي يارانه از طريق كالابرگ الكترونيكي اختصاص پيدا كند، محدود به خريد اقلام مشخص خواهند بود.

رئيس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان كرد: دولت به فكر حمايت از مردم است و زيرساخت‌هاي اجراي اين طرح به‌سرعت آماده مي‌شود. ممكن است توليدكننده علاقه به عرضه كالا نداشته باشد كه به دليل اختلاف قيمت كنوني است، اما وقتي يارانه‌ها اصلاح شود، رقابت در توليد شكل خواهد گرفت.
وي در مورد اينكه آيا يارانه معيشتي به تزريق نقدينگي منجر مي‌شود، تصريح كرد: از شهريور ماه سال گذشته تاكنون قيمت كالاهاي اساسي ۶۰ تا ۸۰ درصد افزايش يافته و اين روند در دنيا هم بوده است. دولت مي‌خواهد اثر اين افزايش را كاهش دهد و از طرفي اين موضوع تورم را مديريت مي‌كند. بايد با تورم مقابله كرد تا قدرت خريد مردم بالا برود.
دكتر ميركاظمي گفت: بانك مركزي در دولت قبل ارز به قيمت آزاد خريداري مي‌كرد و آن را به قيمت ۴۲۰۰ توماني مي‌فروخت كه باعث ايجاد خلق پول مي‌شد، اما امروز دولت ارز آزاد خريداري نمي‌كند كه آن را به قيمت كمتر بفروشد، بلكه ارز به نرخ نيمايي در بازار عرضه مي‌كند كه مردم مي‌توانند ارز موردنظر خود را خريداري كنند و يا توليدكننده مي‌تواند نهاده دامي وارد كند.
رييس سازمان برنامه و بودجه تاكيد كرد: بنابراين رانتي در كار نخواهد بود يا اين‌گونه نيست كه دولت جو و ذرت ارزان بياورد و مرغدار هم توليد نكند يا گندم ارزان به آسيابان بدهد و تبديل به نان نشود.
وي افزود: دولت با نظارت كلان از ظرفيت كارخانه‌ها كمال استفاده را مي‌كند. در حال حاضر كشورهاي شمال ايران گندم مازاد دارند و ما كارخانه مازاد آرد داريم، اما به دليل تفاوت قيمت و قاچاق آرد آن را نمي‌آورند. زماني كه دولت ارز نيمايي بدهد مي‌تواند با آن ريال را از بازار جمع كند و پايه پولي را بهبود مي‌بخشد و ظرفيت كارخانه‌هاي آرد تكميل و اشتغال ايجاد مي‌شود، بنابراين مي‌خواهيم يارانه‌ را به حلقه آخر زنجيره بدهيم.
ميركاظمي با بيان اينكه روغن از تني ۷۰۰ دلار به ۲۳۰۰ دلار رسيده است، تاكيد كرد: اگر دولت حمايت نكند، مردم چگونه مي‌توانند آن را خريداري كنند، البته برخي اقتصاددانان مي‌گويند كه اگر به مردم پول نقد بدهيد تقاضاي افزايش مي‌يابد درحالي‌كه دولت در سال‌هاي قبل با دلار ۴۲۰۰ توماني پول بازار را جمع مي‌كرد الآن با دلار نيمايي ۲۴ هزار توماني آن را جمع‌آوري مي‌كند.
رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: كل منابع ارزي دولت از سامانه نيما تأمين مي‌شود و ما چيزي به نام ارز ۴۲۰۰ توماني ديگر نداريم.
وي افزود: از سال ۹۷ طبق گزارش مركز آمار ايران بر اساس شاخص تورم مصرف‌كننده قيمت كالاهاي اساسي ۴ تا ۵ برابر افزايش يافته و وقتي قيمت روغن بالا رفته فقط مربوط به مواد اوليه نيست بلكه مزد كارگر هم ۵۷ درصد افزايش يافته است، البته در توليد نان سهم آرد از هزينه تمام‌شده خيلي پايين‌تر است كه به‌مرور اصلاح مي‌شود.

قيمت نان تغيير نمي‌كند
دكتر ميركاظمي با بيان اينكه قيمت نان تغيير نمي‌كند و نانوايي‌ها تا اطلاع ثانوي به همان شكل قبل كار خواهند كرد، تصريح كرد: الآن براي سه دهك كم درآمدي ماهانه ۴۰۰ هزار تومان و براي ۶ دهك پردرآمد ۳۰۰ هزار تومان يارانه معيشتي واريز شده و هنوز براي دارو و نان همه دهك‌ها مساوي هستند و اگر كسي بيمار شود در بيمارستان بيمه حمايت مي‌كند. دارو و نان مانند گذشته حمايتي است.
معاون رييس جمهور با اعلام اينكه هنوز در مورد نان اتفاقي نيفتاده است و تا اطلاع ثانوي آرد به همان قيمت حمايتي توزيع خواهد شد، ادامه داد: يارانه معيشتي براي جبران اثر افزايش قيمت كالاهاي اساسي پرداخت شده است. كارخانه روغن اگر ارز ۴۲۰۰ توماني مي‌گرفت، امروز ارز نيمايي دريافت مي‌كند كه روغن به خارج كشور قاچاق و خارج از شبكه توزيع نشود.

وي با تاكيد بر اينكه در بخش مواد غذايي ظرفيت مازاد در كشور وجود دارد كه به خاطر تفاوت قيمت تكميل نمي‌شد، گفت: شبكه حمل‌ونقل آرد هر سال با افزايش هزينه مواجه مي‌شود و كاميونداران خواستار اصلاح قيمت حمل‌ونقل هستند، چون قطعات يدكي گران مي‌شود و دولت همه اين موارد را پوشش مي‌دهد تا فشاري به مردم وارد نشود.
دكترميركاظمي تصريح كرد: دولت در روزهاي آينده اطلاع‌رساني مي‌كند كه چه زماني يارانه‌ها قابل‌برداشت است و وقتي سامانه كالابرگ آماده شد، يارانه به كالاها اختصاص مي‌يابد و به‌هيچ‌وجه حمايت دولت از مردم قطع نمي‌شود. از ماه اول اجراي طرح بخش اول براي يك ماه قابل‌برداشت خواهد بود و از ماه دوم بخش دوم قابل‌ برداشت مي‌شود.

هدف دولت حمايت از مردم و گذر از بحران غذايي است
رئيس سازمان برنامه و بودجه در مورد اين سوال كه آيا دولت از اجراي طرح درآمد كسب مي‌كند، افزود: به هيچ‌وجه اين‌گونه نيست دولت در سال‌هاي قبل ۸ تا ۱۰ ميليارد دلار براي كالاهاي اساسي مي‌داد؛ امروز با افزايش قيمت‌ها بايد بيش از ۲۰ ميليارد دلار بايد بدهد.
دكتر ميركاظمي تصريح كرد: همچنين منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه كه مربوط به هدفمندي يارانه‌ها است از محل درآمدهاي آن براي جبران معيشت مردم استفاده مي‌شود و به هيچ‌وجه اين درآمد صرف تأمين كسري بودجه دولت نمي‌شود. اگر دولت حمايت نكند ۴ تا ۵ دهك دچار مشكل اساسي مي‌شوند. هدف ما حمايت از مردم و گذر از بحران غذايي است.
وي گفت: با ارز ۴۲۰۰ توماني هيچ توليدكننده‌اي قدرت رقابت پيدا نمي‌كند، اما وقت ارز نيمايي شود، فعالان اقتصادي دنبال توليد و رقابت مي‌روند. اگر اصلاح يارانه دارو و نان هم اضافه شود، چند ميليارد دلار اضافه خواهد شد و دو برابر سال‌هاي قبل بايد از دهك‌ها حمايت كنيم.

فقر از بين خواهد رفت
رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه در مورد مواد غذايي دهك‌هاي بالاي درآمدي ۲-۳ برابر دهك‌هاي پايين مصرف مي‌كنند، بيان كرد: در مورد گوشت، روغن، مرغ و تخم‌مرغ نيز اين‌گونه است البته در مورد انرژي وضعيت شديدتر است و فاصله مصرف دهك‌هاي پردرآمدي ده‌ها بالابر دهك‌هاي كم درآمدي است.
دكتر ميركاظمي تصريح كرد: ضريب جيني در هشت سال گذشته با وجود تخصيص ارز ترجيحي و پرداخت يارانه مستقيم به ۴ دهم واحد رسيد و اضافه شد، يعني فاصله طبقاتي در جامعه بيشتر شد كه بايد اين ضريب را به ۳۵ صدم واحد برسانيم. با اين اقدام فقر كامل از بين خواهد رفت.
وي افزود: در توليد مرغ و تخم‌مرغ بيشترين نهاده وارداتي مصرف و در مورد توزيع گوشت قرمز و لبنيات كمتر استفاده مي‌شود. در مورد روغن خوراكي و گندم ارز يارانه‌اي تخصيص پيدا مي‌كند. در اين مرحله دارو و گندم مانند گذشته يارانه مي‌گيرد و در آينده بيمه‌ها تجهيز و ليست داروهاي تحت پوشش بيمه بيشتر خواهد شد.

در آينده نزديك يارانه معيشتي قابل‌برداشت و طرح اجرا مي‌شود
رييس سازمان برنامه و بودجه تصريح كرد: عادلانه شدن قيمت ارز هم باعث جلوگيري خواهد شد و هم ظرفيت بلااستفاده كارخانه‌ها تكميل مي‌شود.

وي با بيان اينكه مسئوليت طرح اصلاح يارانه با معاون اول رييس جمهور است و برخي روزها دو جلسه برگزار مي‌شود، گفت: در آينده نزديك يارانه معيشتي قابل‌برداشت و طرح اجرا مي‌شود. در مورد سوخت هنوز هيچ تصميمي گرفته نشده و تكليف قانوني هم نداريم.
دكتر ميركاظمي با تاكيد بر اينكه اگر طرح به‌خوبي اجرا شود به نفع مردم خواهد بود گفت: ارز كشور دارايي مردم است كه اگر كالايي يارانه دار قاچاق شود، از جيب مردم مي‌رود.

نفع حداقل ۶ دهك درآمدي از اصلاح سياست ارز ترجيحي
دكتر ميركاظمي در مورد افزايش هزينه زندگي مردم گفت: اجراي طرح اصلاح سياست ارز ترجيحي حداقل به نفع ۶ دهك مردم خواهد بود، البته يكي يا دو دهك آخر به دليل مصرف سرانه بالا پرداخت بيشتري از جيب خود داشته باشند. در مورد انرژي هم بي‌عدالتي وجود دارد و اين دهك‌ها چند برابر دهك‌هاي كم‌درآمد مصرف مي‌كنند.
وي تاكيد كرد: اجراي اصلاح سياست ارز ترجيحي قطعاً به اجراي عدالت در توزيع و اصلاح ساختار اقتصادي كشور كمك مي‌كند و از سوي ديگر ضريب جيني اصلاح خواهد شد.

 

 
 

چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.