رهیافت توسعه مناطق آزاد ایران
رهیافت توسعه مناطق آزاد ایران

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : امروزه اغلب مناطق آزاد در دنيا با اهداف چندگانه­اي ازجمله توليد و خدمات، تجارت بين­المللي (صادرات و واردات)، ترانزيت كالا، گردشگري و انتقال فناوري به منظور دستيابي به توسعه پايدار و همه‌جانبه اقتصادي، سياسي، فرهنگي و فناوري در حال فعاليت يا ايجاد هستند و مناطق آزاد ايران نيز از اين قاعده مستثنا نيستند؛ اما اينكه اين مناطق به چه ميزان در تحقق اهداف از پيش تعيين شده و بهره­برداري از ظرفيت­­هاي خود موفق‌اند و در مقايسه با رقباي داخلي و خارجي خود در چه جايگاهي قرار دارند موضوعي است كه ارزيابي عملكرد مناطق آزاد را ضروري مي­نمايد؛ چراكه از يك‌سو، در صورت آگاهي از وضعيت فعلي و آسيب­شناسي اقدامات انجام گرفته در مناطق آزاد و شناخت نقاط قوت و ضعف، فرصت­ها و تهديدها و از سوي ديگر، رصد و پايش رويكردهاي آينده و استراتژي­هاي توسعه­اي رقباي منطقه­اي و بين­المللي و الگو گرفتن از نمونه­هاي موفق بين­المللي، مي­توان راهبردهايي را براي توسعه مناطق آزاد كشور با نگاهي به تغيير و تحولات آينده تدوين نمود.

 

اين گزارش در ۵۷ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: آشنايي با مناطق آزاد، تبيين وضع موجود مناطق آزاد تجاري- صنعتي كشور، روش‌شناسي پژوهش و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت محمد ولي روزبهان و با نظارت علمي اسدالله عليزاده تدوين شده است. 

 

دريافت فايل 


چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.