الزامات الگوسازی کلان اقتصادی و شناخت ساختار اقتصاد ایران
الزامات الگوسازی کلان اقتصادی و شناخت ساختار اقتصاد ایران

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : الگوي اقتصادسنجي كلان مجموعه­اي از روابط متشكل اقتصاد ملي را در برمي­گيرد كه به بررسي جامع نظام اقتصادي و تعيين نحوه رفتار متغيرهاي كلان در نظام مذكور مي­پردازد. هر الگوي كلان­سنجي شامل دو جزء عمده است. جزء اول، نظريه (مكتب) اقتصادي مناسب و ديگري واقعيت­هاي اقتصادي حاكم بر جامعه است. برخي از الگوهاي ارائه‌شده سهم بيشتري به جزء اول و برخي ديگر به جزء دوم قائل مي­شوند؛ اما واقعيت اين است كه دو جزء مذكور بايد در ساختار الگوي ارائه‌شده، به‌گونه‌اي مرتبط به هم روابط بين متغيرهاي موجود در الگو را شكل دهند؛ بنابراين الگويي كه از تركيب دو جزء مذكور حاصل مي­شود، خواهد توانست تحليل ساختاري از اقتصاد كشور با توجه به چارچوب­هاي نظري ارائه دهد. در اين مطالعه با طرح اين ديدگاه­ها در طراحي الگوي كلان­سنجي درباره اقتصاد مورد مطالعه، به اين مسئله پرداخته مي­شود كه الگوي ارائه‌شده در كدام چارچوب نظري و بر اساس چه مكتب اقتصادي بايد پايه­ريزي شده و معادلات بخش­هاي مختلف الگو بر پايه آن طراحي شوند.

اين گزارش در ۱۲۵ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: مكاتب نظري اقتصاد كلان، الگوهاي نظري اقتصادسنجي كلان، حقايق آشكارشده نوسانات اقتصادي ايران و... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت يونس تيموري و با نظارت علمي علي اكبر خسروي نژاد تدوين شده است. 

دريافت فايل


سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.