پایه گذاری تمدن اسلامی؛ راه رسیدن به آینده روشن
پایه گذاری تمدن اسلامی؛ راه رسیدن به آینده روشن

هفتاد و سومين نشست علمي-تخصصي با عنوان " تبيين محورهاي نوين توسعه دانش بنيان " با مديريت علمي دكتر محمد جعفر صديق، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران، مشاور وزير و رئيس پارك فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و همچنين با سخنراني: آقايان دكتر مهران كشتكار، عضو هيئت علمي و رئيس گروه علمي مديريت راهبردي دانش، دانشگاه عالي دفاع ملي و دكتر محمد حسن زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس، بامشاركت فعال جامعه علمي، پژوهشي، دانشگاهي، انديشگاهي، صاحب­نظران، مديران و كارشناسان دستگاه­هاي اجرايي ملّي و استاني به صورت مجازي برگزار شد.

در اين جلسه دكتر محمد حسن زاده، استاد و معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد، دانشگاه تربيت مدرس گفت: توسعه يك تحول اجتماعي و جمعي است به گونه اي كه انسان ها بتوانند قابليت هاي انساني خود را به منصه ظهور برسانند.

وي افزود: بنابراين توسعه؛ ابعاد اجتماعي، اقتصادي، سياسي، محيطي را در بر مي گيرد.

وي ادامه داد: از آنجايي كه توسعه يك امر جمعي است بنابراين نبايد نگاه فرد محور، گروه محور و يا حتي مكان محور داشته باشيم.

حسن زاده در خصوص تحولات در زير ساخت هاي توسعه به توسعه در عصر كشاورزي، توسعه در عصر صنعتي، توسعه در عصر پسا صنعتي و توسعه در هزاره دانش اشاره نمود.

معاون پژوهش و فناوري دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه تربيت مدرس گفت: با شكل گيري و توسعه دانش بنيان ويژگي هايي از قبيل رشد سرمايه گذاري و صنايع هاي تك، اشتراك گذاري بي پايان دانش، تأكيد بر شايستگي نيروي كار در مقابل مدرك، ارتباط بينا صنعتي و جهاني شدن توسعه به وجود مي آيد.

وي در ادامه به نمونه اي از نقشه راه تحول ديجيتال و همچنين تسهيلگرهاي تحول ديجيتال اشاره نمود.

در ادامه نشست دكتر مهران كشتكار در ابتدا به سه مرحله براي رسيدن به آينده روشن و افتخار آميز تمدن اسلامي اشاره كرد و گفت: تلاش فراوان براي پر كردن فاصله كنوني با خطوط مقدم علم جهاني و عبور از مرزهاي دانش جهاني و عرضه كشفيات نوين علمي به جامعه بشري و نيز بنا كردن تمدن نوين اسلامي بر پايه علم نافع از مراحل رسيدن به آينده روشن است.

وي افزود: انديشه پسامدرن به سه مكتب تقسيم مي شود، پسامدرنيسم به مثابه رد و طرد مدرنيسم، يعني عقلانيت، اقتدار و فناوري علم كه در مدرنيسم اين مقولات تا حد زيادي مترادف با غربي شدن است اما از ديدگاه پسا مدرنيسم، به منزله رد و طرد غربي شدن است. دومين مكتب پسامدرنيسم به مثابه بازشناسي حرمت سنت و در آخر پسامدرنيسم به منزله ظهور ارزش هاي نو و سبك هاي جديد زندگي مي باشد.

 وي ادامه داد: دانش شامل حقايق و باورها، رويكردها و مفاهيم، قضاوت ها و انتظارات و روش دانستن چگونگي است كه در اختيار انسان و سازمان هاي فعال قرار دارد و براي دريافت، بازشناسي، تجزيه و تحليل، ارزيابي، ساخت، تصميم گيري و نظارت و نيز به روز رساني اطلاعات مثل اقدام هاي كم و بيش هوشمندانه به كار گرفته مي شود.

در ادامه  نشست نيز چند تن از متخصصين و حاضرين در جلسه به بيان ديدگاه هاي كارشناسانه و فني خود پرداختند.

لازم به ذكر است اين مركز با برگزاري سلسله نشست هاي تخصصي به دنبال فراهم ساختن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحب نظران، برقراري ارتباط علمي با دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و دريافت ديدگاه هاي متنوع صاحب نظران است.

اين نشست علمي-تخصصي به همت دفتر آموزش و ترويج مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري، طبق برنامه منظم هفتگي در روز يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ماه سال جاري برگزار شد.

 

دريافت فايل

 
 
 

یک شنبه 11 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.