همراه و همگام با سازمان برنامه و بودجه کشور در پیاده‌سازی سند ملی آمایش سرزمین و تدوین برنامه هفتم توسعه
همراه و همگام با سازمان برنامه و بودجه کشور در پیاده‌سازی سند ملی آمایش سرزمین و تدوین برنامه هفتم توسعه

در ابتداي نشست دكتر سيد مهدي پاك ذات ضمن عرض خير مقدم و آرزوي قبولي طاعات و عبادات همكاران و حضار، در خصوص اهميت اين جلسه و ارائه سند ملي آمايش سرزمين و همچنين تبيين روند كاري مركز در تدوين برنامه هفتم توسعه كشور نكاتي را بيان كرد.

سپس دكتر كاشف، سرپرست گروه پژوهشي آمايش سرزمين، توسعه و توازن منطقه اي به ارائه اقدامات انجام شده پس از تصويب سند ملي آمايش پرداخت و گفت: از اصلي ترين اهداف آمايش اين است كه بتواند به تدوين آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي، تدوين و انطباق اسناد منطقه‌اي، استاني و بخشي، طراحي سازوكارهاي به روزرساني، ترويج در افكار عمومي و ... بپردازد. بنابراين وظيفه مركز و دست‌اندركاران آمايش است كه در اين زمينه اثر گذار باشند و به عنوان بازيگر اصلي ايفاي نقش كنند.

وي افزود:بحث بسيار مهمي كه مطرح است، اين است كه آمايش سرزمين چگونه در برنامه ريزي توسعه مي تواند اثر گذار باشد.

سپس دكتر گرائي نژاد، سرپرست گروه پژوهشي توسعه امور بخشي و محيط زيست به ارائه مطالعات مركز در خصوص برنامه هفتم توسعه كشور اشاره كرد و گفت: تلاش شد نظام نامه برنامه هفتم با استفاده از مطالعات متنوع آماده شود و اكنون مفتخريم با مشاركت همراهان به پيش نويس اين نظام نامه و برنامه زمانبندي مشخص دست پيدا كرديم.

 

در انتهاي جلسه دكتر پورمحمدي، از دو ارائه انجام شده تقدير و ابراز اميدواري كرد: اكنون زمان دقيق حركت به سمت تحقق سياست هاي سند ملي آمايش است و سازمان برنامه و بودجه با تمام توان آمادگي دارد تحقق سند ملي آمايش را در افق بودجه كشور محقق سازد.

وي همچنين در خصوص نظام نامه برنامه هفتم گفت: از اينكه مركز پژوهش ها توانسته است تا اين حد به فرايندهاي تهيه و تدوين برنامه هفتم در سازمان كمك رساني كند تشكر مي كنم و اميد دارم با تلاش و نگاه نقادي شما بتوانيم به حركت صحيح تر و بهتري در توسعه و پيشرفت كشور نائل آيد.

در خاتمه نشست دكتر سيد مهدي پاكذات "رياست مركز" ضمن تشكر از حضور جناب آقاي پور محمدي و همكاران مركز ابراز اميدواري كرد: هماهنگي ايجاد شده بين سازمان و مركز به گونه اي توسعه پيدا كند كه همكاران سازمان همواره از حضور يك اتاق فكر پويا، همدل و متعهد در كنار خود احساس آرامش داشته باشند.

پاكذات افزود: وظيفه من و همكارانم در مركز بي ترديد ارائه خدمات پژوهشي مورد نياز سازمان مي باشد و اين خدمت پژوهشي بايد با بالاترين كيفيت و در كوتاه ترين زمان ممكن اتفاق افتد.

به گزارش روابط عمومي مركز، اين جلسه روز شنبه ۴ ارديبهشت ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد.


دوشنبه 05 اردیبهشت 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.