گزارش برآورد اثرات اعطای یارانه‌های نقدی جدید بر شاخص‏های توزیع درآمد خانوارهای شهری در سناریوهای مختلف
گزارش برآورد اثرات اعطای یارانه‌های نقدی جدید بر شاخص‏های توزیع درآمد خانوارهای شهری در سناریوهای مختلف

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : يكي از بحث‏هايي كه در دو يا سه سال‏ اخير در حوزه سياست‌هاي حمايتي از خانوارها مطرح ‌شده است، پرداخت يارانه نقدي جديد به ‏منظور نگهداشت سطح رفاه و كمك به معيشت خانوار مي‏باشد. اين موضوع به‌ويژه با تشكيل مجلس يازدهم قدرت بيشتري گرفت.

جنبه مهم پرداخت يارانه نقدي، كمك به هموار شدن توزيع درآمد و كاهش نابرابري‏ها است. مسلماً اين جنبه توسط پرداخت همگاني يارانه نقدي نه‌تنها به‌سختي حاصل مي‌شود، بلكه مي‌توان گفت كه پرداخت همگاني، سوي مخالف عدالت در توزيع قرار دارد. با عنايت به فضاي حاكم بر كشور در حوزه سياست‌هاي حمايتي و توجه نمايندگان محترم مجلس و تصميم‏گيران دولتي به اين موضوع، در گزارش حاضر به اثرات پرداخت يارانه جديد بر شاخص‌هاي نابرابري و توزيع درآمد براي خانوارهاي شهري توجه گرديد.

 

جنبه مهم پرداخت يارانه نقدي، كمك به هموار شدن توزيع درآمد و كاهش نابرابري‏ها است.

اين گزارش در ۴۵ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: معرفي بعضي از شاخص‌هاي نابرابري، وضعيت انواع مخارج و درآمد، تحليل وضعيت مخارج كل و توزيع آن در حالت پايه و  ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت  علي اكبر خسروي نژاد تدوين شده است. 

 

دريافت فايل


یک شنبه 28 فروردین 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.