بررسی اجمالی شاخص‌های سنجش فساد و پیشنهاد‌هایی برای تدوین شاخص فساد اداری
بررسی اجمالی شاخص‌های سنجش فساد و پیشنهاد‌هایی برای تدوین شاخص فساد اداری

در خلاصه مقدمه اين گزارش مي خوانيم : اين گزارش در راستاي وظيفه‌ محوله از سوي شوراي هماهنگي دستگاه‌هاي نظارتي كشور به مركز پژوهش‌هاي توسعه‌ و آينده‌نگري (به نيابت از سازمان برنامه و بودجه‌ كشور) براي پيشنهاد شاخص‌ها و نشانگرهاي سنجش فساد تهيه و تنظيم شده است. اين متن نوشتاري است آغازين و قصد آن روشن‌سازي ابعاد گوناگون ناظر بر ضرورت و تدوين شاخص‌هاي سنجش فساد است تا در گام‌هاي تفصيلي بعد، پس از ايجاد كارگروه در سازمان برنامه و بودجه، فرايند پژوهشي شاخص‌سازي آغاز شود. به همين اعتبار، نگارنده كوشيده است ضمن رعايت اختصار، اهم مضامين و نكات نظري و پژوهشي مرتبط را در قالبي فشرده اما گويا عرضه دارد.

اين گزارش در ۷۴ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: تعريف فساد؛ نكاتي چند پيرامون تعريف ملحوظ در قانون ارتقاي سلامت اداري فساد، سنخ‌شناسي شاخص‌هاي سنجش فساد، اهم مطالعات انجام‌‌شده در خصوص شاخص فساد در ايران و   ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت  علي رستميان و با نظارت علمي سعيد غلامي نتاج اميري تدوين شده است.

 

دريافت فايل


یک شنبه 28 فروردین 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.