گزارشی تفصیلی وضعیت شاخص پیشرفت لگاتوم
گزارشی تفصیلی وضعیت شاخص پیشرفت لگاتوم

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : شاخص لگاتوم يكي از شاخص‌هاي تركيبي نوين و پرارجاع در خصوص سنجش توصيفي عناصر و اركان پيشرفت يك جامعه است كه به لطف سرشت چندلايه و چارچوب توصيف‌گرايانه‌ منسجمي كه دربرگيرنده‌ي زمينه‌ها و پديده‌هاي گوناگون اقتصادي، اجتماعي و سياسي است، از توان نمايندگي بالايي در نشان دادن وضعيت كلي رفاه در يك كشور و هم‌سنجي اجزاي توسعه‌اي و جايگاه آن در ميان ديگر كشورها برخوردار است. اين شاخص شامل ۳ قلمرو، ۱۲ ركن اصلي و ۶۶ عنصر سياستي است؛ از يك‌سو رتبه‌بندي سالانه‌ي كشورها بر اساس اين سه سطح تحليلي نقاط ضعف و قوت هر كشور در عرصه‌هاي گوناگون توسعه‌ را نمايان مي‌سازد و از سوي ديگر روند تغييرات هر ركن و عنصر طي زمان مي‌تواند در ترسيم تصويري كلي از سير توسعه‌اي هر كشور به متخصصان و علاقه‌مندان توسعه و آينده‌پژوهي مدد رساند.

اهميت و موضوعيت اين شاخص در تأكيد اصيل آن بر درهم‌تافتگي سويه‌هاي گوناگون توسعه است؛ به اين معنا كه در اين شاخص، وجه اقتصادي توسعه در كنار سويه‌هاي اجتماعي، سياسي و زيست‌محيطي آن قرار مي‌گيرد تا ضمن نشان دادن رتبه و امتياز يك كشور/ منطقه در خصوص هر يك از اين اجزا، تصويري كلان از جايگاه توسعه‌اي آن و تأثير متقابل وجوه گوناگون پيشرفت، نيز به دست داده شود.

اين گزارش در ۸۱ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: روش‌شناسي شكل‌يابي شاخص لگاتوم، نمايي از وضعيت شاخص پيشرفت لگاتوم ۲۰۲۰ در سطح جهان، وضعيت شاخص پيشرفت لگاتوم ۲۰۲۰ به تفكيك مناطق هفت‌گانه، و  ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت  علي رستميان و با نظارت علمي غلامرضا گرايي نژاد تدوين شده است.

علاقه مندان مي توانند با مراجعه به تارنماي مركزبه نشاني www.dfrc.ir  متن كامل اين گزارش پژوهشي را ملاحظه نمايند.

 

دريافت فايل


دوشنبه 22 فروردین 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.