تحلیل نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر و ارایه راهکارهای مؤثر برای کنترل آن در بودجه سال ۱۴۰۱
تحلیل نوسانات نرخ ارز در سال‌های اخیر و ارایه راهکارهای مؤثر برای کنترل آن در بودجه سال ۱۴۰۱

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : بازار ارز به عنوان يكي از بازارهاي اصلي در اقتصاد نقش مهمي در اثرگذاري و تنظيم ساير بازارهاي اقتصادي دارد. نوسانات نرخ ارز تحت تأثير مستقيم فشارهاي ناشي از تحريم‌هاي بين‌المللي و مديريت نامناسب بازار ارز طي چند سال اخير را مي‌توان به عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل بي‌ثباتي در اقتصاد كلان قلمداد نمود. موج جديد افزايش نرخ ارز بازار آزاد، به‌ويژه از نيمه دوم سال ۱۳۹۷ موجب شد تا شكاف قابل توجهي بين نرخ‌هاي رسمي و بازار آزاد شكل گيرد و در بسياري از موارد، ارز مورد نياز براي پوشش نيازهاي واقعي اقتصاد و حمايت از خانوارها و بنگاه‌هاي اقتصادي، با نرخ ترجيحي تأمين شود. بررسي روند ماهانه نرخ ارز بازار آزاد از سال ۱۳۹۷ نشان مي‌دهد نخست، اين نرخ در هر سال نسبت به ماه مشابه سال قبل غالباً در سطح بالاتري قرار داشته است؛ دوم، روند كلي نرخ مذكور صعودي بوده است. در سال ۱۴۰۰، همانند سال ۱۳۹۹، نرخ ارز تا مهرماه با شيب قابل توجهي افزايش يافته است.

اين گزارش در ۲۹ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: تحليلي از تغييرات نرخ‌هاي ارز، بررسي و تحليل سياست‌هاي ارزي، مهم‌ترين و اساسي‌ترين محدوديت‌ها و چالش‌هاي پيشِ ‌رو و  ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت  احسان طاهري فرد و با نظارت علمي محمد جواد محسني نيا تدوين شده است.

علاقه مندان مي توانند با مراجعه به تارنماي مركزبه نشاني www.dfrc.ir  متن كامل اين گزارش پژوهشي را ملاحظه نمايند.

 

دريافت فايل 


شنبه 20 فروردین 1401 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.