ساختار سازمانی امور مالیه عمومی
ساختار سازمانی امور مالیه عمومی

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : مديريت منابع مالي حوزه­هاي وسيعي ازجمله تهيه و تدوين بودجه، مديريت عملكرد مالي دولت، تنظيم قوانين حسابداري و كنترل و نظارت در اين حوزه­ها را در بر مي­گيرد. از منظر ساختاري و شكلي، الگوي واحدي به‌عنوان الگوي ايده‌آل براي سازماندهي امور ماليه عمومي (مديريت منابع مالي عمومي) وجود ندارد. ساختار كشورها متفاوت است به عنوان نمونه در برخي كشورها، وزارتخانههاي اقتصاد و دارايي منفك بوده و يا وزارتخانه خزانهداري دارند. در برخي كشورها نيز، كليه وظايف ماليه عمومي در يك سازمان/ دستگاه انجام مي‌شود.

اين گزارش در پي آن است بر اساس سير بودجه‌ريزي در ايران، مباني نظري ماليه عمومي، تجارب بين‌الملل و تحليل نظرات خبرگان حوزه بودجه‌ريزي، ساختار سازماني بهينه براي تشكيلات ماليه عمومي در ايران را مورد بررسي و مداقه قرار دهد.

 اين گزارش در ۱۰۵ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: بودجه‌ريزي در ايران، بررسي ساختار سازماني متولي امور ماليه عمومي در كشورهاي منتخب، ساختار سازماني متولي امور ماليه عمومي در ايران و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با همت جمال كاكائي با نظارت علمي محمد جواد محسني نيا تدوين شده است.

 

دريافت فايل


سه شنبه 17 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.