فرایندی مردم محور و داده محور
فرایندی مردم محور و داده محور

در خلاصه مديريتي اين گزارش مي خوانيم : استفاده از شواهد و داده­ هاي معتبر، يكي از اجزاي فرايند سياست­گذاري است، اما تنها عامل مؤثر بر آن نيست. فرايند سياست­گذاري شامل پيمايش تجارب، ارزش­ها و ديدگاه­هاي سياست‌گذاران و ساير ذينفعان و همچنين انتقال داده­ ها و شواهد به شيوه اي قابل دسترس است.

در پاسخ به اين الزامات، در سال‌هاي اخير فعاليت‌هايي كه توليدكنندگان داده ­ها (به‌ويژه دانشگاهيان)، سياست‌گذاران، شاغلين بخش­ هاي دولتي و عموم مردم را در تدوين، اجرا و ارزيابي سياست‌ها درگير مي‌كنند، افزايش يافته است. در اين گزارش، يك رويكرد تعاملي و مردم‌ محور به نام آزمايشگاه سياستي، براي تسهيل فرايند جمع­ آوري و جذب داده­ ها در سياست­گذاري، توصيف مي‌­شود.

  اين گزارش در ۲۲ صفحه و با موضوعات متنوعي از جمله: توانمندساز‌ها براي نزديك كردن داده‌ها و شواهد به سياست‌گذاري، راهنماي هشت مرحله‌اي براي اجراي آزمايشگاه سياستي و ... منتشر شده است.

لازم به ذكر است اين گزارش با تلاش رضوان استادعلي و با نظارت علمي سعيد غلامي نتاج اميري تدوين شده است. 

 

دريافت فايل


سه شنبه 17 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.