دلالت های برنامه ریزی اجتماع محور بررسی می شود
دلالت های برنامه ریزی اجتماع محور بررسی می شود

شصت و ششمين نشست علمي-تخصصي با عنوان  دلالت هاي برنامه ريزي اجتماع محور براي برنامه هفتم توسعه كشور با مديريت علمي دكتر محمدرضا واعظ مهدوي، استاد دانشگاه و صاحبنظر در برنامه ريزي اجتماعي، معاون اسبق امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و همچنين با سخنراني دكتر حبيب جباري، مدرّس دانشگاه و معاون امور برنامه ريزي، نظارت و آمايش سرزمين سازمان برنامه و بودجه كشور و دكتر الهام امير حاجلو، مدرّس دانشگاه و پژوهشگر مدعو مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري با مشاركت فعال نمايندگان دستگاه هاي اجرايي، انديكشده ها، فعالان و تصميم سازان كشور به صورت ويدئو كنفرانس (وبينار) برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه مدير علمي نشست، دكتر محمدرضا واعظ مهدوي، استاد دانشگاه و صاحبنظر در برنامه ريزي اجتماعي، معاون سابق امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: اجتماع محوري هر چند در گذشته هاي دور هم وجود داشته و به گونه اي تجربه زيسته مردمان است، حتي قبل از دولتها مردمان زندگي خودشان را ساماندهي مي كردند و مسائل خودشان را قبل از دولت محوري پيش مي بردند. ولي امروزه ما با يك تغيير پارادايم جدي در حوزه حتي اجتماع محوري مواجه هستيم.

دكتر حبيب جباري در ادامه گفت: همه ي حوزه ها و زمينه هاي توسعه را اجتماع محور درنورديده است و پسوند اجتماع محوري در خيلي از توسعه ها يدك كشيده مي شود و پيوندي مهم با حوزه هاي توسعه دارد كه ازجمله: رفاه اجتماع محور، فقرزدايي اجتماع محور، مشاركت اجتماع محور، محروميت زدايي اجتماع محور، مشاركت اجتماع محور حتي گردشگري اجتماع محور و نيز پليس اجتماع محور را شامل مي شود.

معاون امور برنامه ريزي، نظارت و آمايش سرزمين سازمان برنامه و بودجه كشور به ضرورت ها و دلالت هاي اجتماع محوري اشاره كرد و گفت: موضوع ناكار آمدي و شكست دولت محوري، ناكار آمدي و شكست بازار محوري در مقابله با فقر، ظهور پارادايم و رويكردهاي جديد به توسعه، از ضرورت ها و دلالت هاي اجتماع محوري است.

وي به حيطه مفهومي اجتماع پرداخت و گفت: اجتماع گروهي از افراد است كه با يكديگر در يك ناحيه ملي جغرافيايي زندگي و كار مي كنند و به اين ناحيه تعلق اجتماعي پيدا كرده اند.

همچنين حبيب جباري افزود: مقياس اجتماع از منظر سياسي- اداري نوعاً با روستا يا واحدهاي همسايگي و محله اي همراه است، از منظر جغرافيايي با سكونتگاه همطراز است و از منظر اجتماعي تعامل اجتماعي، پيوندهاي مشترك و با روابط چهره به چهره ملازم است. اجتماع اغلب توام با شبكه هاي رسمي و غيررسمي اجتماعي و سازمان هاي اجتماع محلي است و اين واژه در برگيرنده اجتماعات جغرافيايي و اجتماع منافع است.

جباري به ديدگاه مشترك در تعريف اجتماع ملي اشاره كرد و گفت: دومعيار مشترك در تعريف اجتماع محلي وجود دارد. اولين معيار نزديكي و مجاورت مكاني هست كه به عنوان معيار كالبدي شناخته مي شود و دومين معيار، ارتباط و تماس هاي اجتماعي بين ساكنين است كه به عنوان معيار اجتماعي مطرح مي شود.

 

در ادامه نشست دكتر الهام اميرحاجلو، مدرّس دانشگاه و پژوهشگر مدعو مركز پژوهش هاي توسعه و آينده نگري گفت: در نظام سياست گذاري توسعه در ايران ما با شكاف هايي مواجه هستيم كه پاسخ ها، اقدامات و نيز راه حل هايي را در نظر گرفته ايم كه ناظر بر همان رويكرد توسعه اجتماع محور مي باشد.

در شكاف اطلاعاتي، ما يك عدم تقارن اطلاعات بين سطوح دولت و دستگاه هاي اجرايي داريم كه نيازمند يك ابزاري براي شفافيت و به اشتراك گذاري اطلاعات مي باشد. همچنين با يك شكاف نهادي، كه تعارض مقرارتي و موازي كاري بين بخش ها و سطوح است رو به رو هستيم كه نيازمند راه حلهاي بين بخشي هماهنگ از طريق ظرفيت سازي است.

همچنين وي به شكاف ظرفيتي، شكاف منابع مالي، شكاف سياست، شكاف اجرايي/اداري و نيز شكاف مسئوليت پذيري اشاره كرد.

اميرحاجلو راهكارهايي براي برنامه هفتم پيشنهاد كرد و گفت: بايد تمركزي بر توسعه سرزميني مبتني بر توسعه و نيز پياده سازي فرايند واقعي تمركز زدايي از طريق توانمند سازي مردم و نهاد هاي دولت محلي ملي داشته باشيم.

در ادامه  نشست نيز چند تن از متخصصين و حاضرين در جلسه نظرات و سوالات خود را مطرح كردند.

در خاتمه نيز محمدرضا واعظ مهدوي ضمن تشكر از مركز پژوهش­هاي توسعه و آينده‌نگري، سخنرانان و حاضرين در نشست  ابراز اميدواري كرد كه بتوان خروجي‌ها و بازخوردهاي مناسبي از اين بحث‌ها كسب كرد.

لازم به ذكر است اين مركز با برگزاري سلسله نشست هاي تخصصي به دنبال فراهم ساختن زمينه لازم براي برخورداري از ظرفيت صاحبنظران داخلي و خارجي، برقراري ارتباط علمي با دانشگاه ها و مراكز پژوهشي داخلي و خارجي و دريافت ديدگاه هاي متنوع صاحبنظران است.

اين نشست علمي-تخصصي به همت اداره كل آموزش و ترويج مركز پژوهش ها در روز دوشنبه ۹ اسفند ماه سال جاري برگزار شد.


شنبه 14 اسفند 1400 (2 سال قبل )

تاریخ تاسیس مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به ابتدای مرداد ماه سال 1397 "ه ش" باز می گردد. این مرکز پژوهشی پس از دوران تاسیس و استقرار، اکنون به عنوان یک نهاد مستقل علمی ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مرحله ی تثبیت ماموریت های خود قرار دارد و در این دوره تلاش کرده است با ساختاری چابک و منعطف به عنوان مرکز تخصصی با مطالعه بر دو کارویژه "توسعه و آینده نگری ایران اسلامی" با مشارکت نهاد های علمی کشور به عنوان مشاور علمی و امین دولت جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح عمل نماید.